Wednesday, September 05, 2007

Kerajaan Pas Kelantan Lebih Adil

Masyarakat Cina sering kelumuni dengan masalah ketiadaan tapak tanah untuk binaan SRJK(C); khasnya di bandaraya seperti Lembah Klang dan Johor Bharu.

Kata kerajaan semua tapak resab sekolah hanya dihadkan untuk Sekolah Rendah Kebangsaan. Ia dilarang sama sekali untuk pembinaan SRJK(C) @ SRJK(T) walaupun hari terdapat sejumlah 60,000 pelajar bukan keturunan Cina belajar di SRJK (C). Jika di andaikan 1,000 orang pejalar sebuah sekolah, ini bermakna terdapat 60 buah sekolah di seluruh negara dipelajari oleh murid-murid bukan keturunan Cina.

Semasa pilihanaya kecil Ijok, MCA telah menyatakan ini merupakan dasar ketetapan Menteri Pelajaran 1980an, iaitu Anwar Ibrahim. Ekoran daripada itu, Anwar telah menyuarakan kekesalan beliau kerana mewakili dasar BN ketika itu. lebih daripada itu, Anwar mencabar balik, sekiranya itu polisi beliau, kenapa sudah hampir 10 tahun beliau dipecat, BN / MCA masih tidak mampu mengubahnya?

Ini satu persoalan yang wajib dijawab oleh BN dan MCA!

Sementara itu, bulan lalu kerajaan Kelantan Pas telah mengeluarkan geran tanah sejumlah 1000 ekar untuk kegiatan menjana dana membiayai perbelanjaan sekolah Cina di Kelantan.



Fikirkanlah masak-masak, siapakah pelempar batu sembunyi tangan?

No comments: