Thursday, September 27, 2007

Askar Menyamar Sami

Kekerasan Kerajaan Myamar sekali lagi membuktikan kerajaan zalim memang takut berhadapan dengan rakyatnya sendiri.

3Hari sebelum kerajaan Myanmar mengerahkan tenteranya menindas perjalanan sami Buddha di Rangoon, telah tersiar berita memetik sumber daripada Britian bahawa:

Kerajaan Myanmar telah kerah 3,000 orang askar mencukur botakkan kepada sambil memakai baju SAMI untuk menghuru-harakan perhimpunan aman sami-sami Buddha yang telin.

Ia membuktikan bahawa memang adalah tindakan lumrah penguasa yang zalim dan ganas sanggup menggadai nama suci SAMI BUDDHA kerana kononnya sami-samilah yang merusuh untuk mengulingkan kerajaan.

Demi kuasa, demia kekayaan harta, demi keegoan individual, demi takhta, demi nama, demi NAFSU, demi muka dan sebagainya; manusia jenis ini sanggup melakukan apa sahaja tindakan untuk kepentingan diri.

Padahal jika kita amat corak kehidupan binatang seperti serigala yang dikatakan keji juga sanggup berkongsi makanan sesame kumpulannya. Kenapa pula manusia yang sebudaya, seagama, seketurunan, sealiran bahasa, sekampungan, senegara sanggup membunuh rakyat sendiri? Apa jenis makluk ini patut dinamakan?

No comments: