Sunday, July 29, 2007

Anti War - Korea

Sin Chew Jit Poh hari juga memetik gambar anti-war Korea yang pernah saya bicarakan sebelum ini kerana melibatk 2 orang warga Malaysia secara aktif. Namun kerajaan Korea tidak mengugut untuk menghalau mereka keluar negeri atau ditahan atas kesalahan mencampur-tangan urusan dalam negeri ataupun menghasut rakyatnya membantah kerajaan.

Rujuk kepada http://maibincang.blogspot.com/2007/06/amaran-kepada-amin-dan-cikgu-bad-pada.html dan
http://maibincang.blogspot.com/2007/06/demokrasi-yang-tulin-di-korea-gambar.html

Secara bandingan, ada Menteri mengugut untuk membatalkan kewarganegaraan blogger dengan alasan kononnya menyiarkan tulisan yang tidak benar.

Yang teramat aneh bagi saya adalah cabaran Pengerusi GERAK, Ezam semalam mencabar kerajaan mendakwa beliau membuat laporan palsu yang melibatkan Ketua Pengarah BPR.

Begitu juga dengan kenyataan Anwar Ibrahim bahawa ada Menteri menerima komisen ratusan juta ringgit. Tetapi yang dituduh pilih untuk memdiamkan diri, enggan mempertahankan diri melalui proses perundangan.

Dalam kedua-dua contoh ini, jelas Anwar dan Ezam tidak membuat tuduhan melalui blog sepertimana dilaung-laungkan oleh pihak tertentu.

Secara peribadi, saya setuju dan sokong sepnuhnya pihak dituduh ambil tindakan mahkamah segera ke atas Anwar dan Ezam, sebab kita adalah golongan anti-fitnah dalam sebarang bentuk, tanpa mengira parti politik, kedudukan dan sebagainya.

Dukacitanya, jikalau mereka terus membisu walaupun telah puluhan kali dicabar, adakah ini juga merupakan kesalahan blogger?

yang membimbangkan saya adalah isu blooger hanya digunakan oleh orang tertentu untuk mengalir perhatian masyarakat dalam isu-isu tertentu. Bagi saya adalah lebih penting kesahihan isi kandungan mana-mana karangan. Dengan itu barulah keadilan boleh diketengahkansepertimana dituntut oleh semua agama termasuk Islam, Buddha, Hindu, Kristian.......

Kesimpulannya, orang yang dituduh sendiri WAJIB berani ke depan mengambil tindakan, sebaliknya masyarakat mungkin menganggap tuduhan itu memang benar! Setuju tak?

No comments: