Saturday, July 28, 2007

Bapa Saya ‘Teng Siau Peng’

Pertama sekali WAJIB saya jelaskan terlebih dahulu saya tiak minat untuk mengajak saudara/I mengkaji atau cuba menyebarkan fahaman komunis (Komunis sekarang hebat lawan RASUAH, banyak pegawai tinggi bertaraf Menteri telah dihukum tembak mati, rujuk kepada karangan sebelum ini). Ia penting untuk mempeertahankan saya tidak dimanipulsikan sebagai pemnyebar fahaman komunis di sini.

Sebaliknya, kepada sesiapa yang faham Bahasa Mandarin (tidak pasti ada edisi penterjemahan belum), anatara perbincangan saya atas buku ini adalah untuk bersama merenung semangat perjuang (bukan semangat komunis) yang ada pada mereka seperti Teng Siau Peng. Di antara semangat utama membawa kemenangan Teng adalah:

1. Mereka ikhlas memperjuangkan hak asasi rakyat dan pertahankan golongan ditindas.

Pada zaman tersebut, peragihan hak tanah hanya tertumpu pada golongan bangsawan. Bangsawan telah mengawal hamper sepenuh kekayaan negara. Orang miskin terpaksa menyewe bendang / sawah padi / sawah penanaman dengan sewa yang amat menindas. Selain daripada itu, golongan miskin juga selalu dihina, ditindas, diseksa, dimalukan….

Atas kesedaran ini Teng telah membuat pembaharuan untuk mengagihkan kekayaan dan tanah kepada golongan miskin yang sudah lama ditindas dan amat memerlukan.

Dengan itu, Teng memperolehi sokongan yang padu daripada seluruh negara China kerana bangsawan hanya beberapa orang sahaja.

Pembelajaran: Orang kaya yang menindas orang miskin akan membawa pemberontakan, walaupun mereka adalah satu keturunan warga China yang berbahasa, agama, budaya dan keturunan yang sama.

2. Mereka tunjukan keteladanan dan korban bersama rakyat.

Faktor ke-2 kejayaan Teng adalah keteladanan yang bagus. Semasa dalam perjuang `Long March’ (Bahasa Mandirin – Chang Chen), pemimpin korban bersama rakyat. Rakan karib Teng dan isterinya juga tidak menerima layanan istimewa, seperti peragihan makanan [masa itu ada kebuluran], gaji malahan perkdimatan kesihatan [rumah sakit] benar-benar Diri Sama Tinggi, Duduk Sama Rendah.

Dalam buku tersebut menyatakan pemimpin seperti Teng sendiri bersama-sama mengharungi Sungai Kuning, mendaki gunung salji, merempuh paya, merangkak dalam gua bukit serta berjalan kaki menerusi padang rumput. Keseluruhan Long March berjalan sejauh puluhan batu jaraknya.

Teng suatu ketika bersama rakan hanya memakan daun pokok masak bersama air (tanpa garam atau gula), makan bangkai kuda yang mati akibat peperangan atau kelaparan, makan akar rumput kerana kebuluran.

Dengan semangat berjuang tulin, akhirnya Teng dan rakan-rakan berjaya merais sokongan padu seleruh negara.

Pembelajaran: Hanya pemimpin yang membuktikan keteladanan, keihlasan, tidak berkepentingan diri dan pilih-kasi akan berjaya sebagai tokoh negarawan.

Kepada sesiap yang berminat boleh membacanya.

Nota: Buku ini dikarang oleh anak perempuan Teng bernama Miao Miao.

No comments: