Monday, July 30, 2007

Menantu Maki Pak Mertua Spt Monyek

Ada seorang John selalu mengejek jirannya Mark seperti monyek kerana kecacatan kakinya sejak lahir (takdir Tuhan). John juga menambah Mark tidak patut duduk sekampung kerana tidak produktif dalam pekerjaan. Menurut John, adalah lebih baik Mark dikutuk dan dihalau keluar dari kampong halaman.

Tambahan John, monyek selalunya tidak produktif, hanya pandai mencuri makanan yang membebankan masyarakat.

Sejak beberapa bulan ejekan John, tiba-tiba bapa mertua John diserang oleh kerbau mengamuk milikan sendiri. Akibat daripada kemalangan itu, salah sebelah kaki bapa mertua John terpaksa dibuangkan kerana cedera parah.

Selepas kejadian itu, mulut John seperti tersumbat tahi kerana kini bapa mertuanya juga menghadapi masalah yang sama seperti Mark, malahan lebih teruk lagi tidak boleh jalan tanpa kerusi roda.

Pengajaran:

Perpatah Melayu: Meludah ke langit, akhirnya kena hidung sendiri. Kita perlu selalu bersikap prihatin dan jangan bertindak agresif kerana kepentingan diri maka menghina orang lain.

Perpatah Cina: Nasib manusia ada turun-naik, jangan sombang menghina orang sebelum ditimpa malang. Suatu hari nanti, malang itu tidak berbau mungkin akan menimpa sesiapa juga. Hanya Tuhan boleh tentukan.

Apa pendapat anda?

No comments: