Wednesday, July 18, 2007

Najib Sengaja Nak Kalahkan MCA

Merenung kenyataan kenyataan Timbalan PM semalam menyebut Malaysia TIDAK PERNAH menjadi negara sekular, sebaliknya Malaysia sejak merdeka adalah NEGARA ISLAM.

Dengan penuh kesedaran bahawa pilihanraya umum akan tiba dalam tempoh tidak lebih daripada 12 bulan akan datang dan perdebatan isu negara Islam amatlah sensitif dari apa jua sudut.

Isu negara Islam adalah isu perlawanan di antara PAS-UMNO; lantaran daripada polisi PECAH dan Perintah Barisan Nasional, MCA pula sentiasa mengapi-apikan isu PAS akan menegara-islamkan Malaysia.

Akibat daripada serangan-demi-serangan, tohmahan dan tuduhan yang bertubi-tubi, kononnya DAP serta Parti Keadilan Rakyat sedang bermuslihat untuk membantu PAS mencapai matlamat tersebut.

Dalam ertikata lain, DAP dan PKR telah menderhaka terhadap masyarakat Cina. Serangan MCA memang mujarab pada pilihanraya 1999 di mana DAP telah mengalami satu kekalahan yang amat luar biasa. Ekoran itu, DAP terpaksa menarik diri daripada gabungan BA.

Dengan penuh kesedaran bahawa pembabitan isu Negara Islam yang kurang bijak akan memberikan tamparan yang besar ke atas semua komponen BN kecuali UMNO.

Oleh yang sedemikian, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk menganalisa kenapa TPM sanggup membuat kenyataan tersebut. Apakah undang di sebalik batu membawa beliau sanggup menafi pendirian ayat beliau sendiri.

Ia berkemungiknan:

a. Untuk mengalih tumpuan masyarakat ke atas isu-isu yang ditimbulkan oleh Anwar Ibrahim, iaitu proses pembelian Shukoi, kapal seream dan warga mongolia.

b. Baliau sedar akan ancaman PAS pada pilihanraya yang akan datang menggugat kekuatan UMNO, serentak itu dia juga cuba melemahkan kekuatan MCA kerana tidak sanggup menerima hakikat MCA menang besar tetapi UMNO kalah dengan PKR / PAS. Dengan itu, bonus isu negara Islam akan memanfaatkan DAP, tetapi beliau sanggup meninggalkan rakan BN sendiri.

c. Beliau telah cukup yakin UMNO akan terus memerintah tanpa keperluan kerjasama dengan MCA. Untuk membuktikan teori ini, belaiu sanggup mencetuskan isu yang memudaratkan MCA.

'Tepuk Air Kena Muka Sendiri' kerana rakan sejawat MCA telah mulai 'Membedil Kebelakang'; maka jawablah apakah pendirian MCA?

Apa rancangan selanjutnya MCA akan serang UMNO sepertimana MCA serang PKR, DAP dan PAS?

No comments: