Tuesday, July 10, 2007

Pas : Jaga Masa Depan Rakyat
Sin Chew Jit Poh (09/07/07)

Ahli Jawatankusa Pas Pusat Khalid Samad berpendirian, penyelesaian masalah penggunaan Bahasa English dalam pengajaran Sains dan Matematik bukan kadar mengumumkan beberapa perangkaan, laporan dan pandangan intelektual; sebaliknya misi dan konsep masyarakat hadapan yang jelas untuk warganegara adalah lebih penting.

Beliau juga merupakan salah seorang pengucap menyifatkan, seandainya rakyat tidak mempunyai kebebasan dalam hal-hal yang disebutkan sebagai ‘sensitif’, bagaimana kita boleh membicarakan masa depan negara?

Beliau menambah, sewajarnya masyarakat Melayu sepatutnya lebih agresif daripada keturunan lain dalam masalah penggunaan Bahasa English dalam Sains dan Matematik. Sebenarnya dasar ini telah membantutkan pembanguan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmiah dan perantara, lantaran itu Bahasa Melayu menjadi Bahasa Pasar sahaja.

Dia menegaskan, Pas menolak langsung dasar yang tidak rational dan fikiran cetek ini. Sebenarnya, dasar ini jelas menonjolkan kesangsian dan keyakinan untuk Bahasa Melayu sebagai bahsa pembangunan negara. Serentak dengan itu, ia juga telah merampas hak orang Melayu untuk belajar Sains dan Matematik dalam bahasa ibunda.

Khalid berkata, Pas melihat Bahasa Kebangsaan sebagai keperluan sesebuah negara, ia tidak boleh ditafsirkan sebagai satu keturunan mengatasi satu keturunan lain dalam proses pelaksanaan.


Gambar berikut adalah antara PAS Shah Alam tegas mempertahankan hak perumahan kampung Remba Jaya, Klang. Antara yang ditahan oleh polis termasuklah Khalid Samad dan orang kampung akibat daripada keganasan kerajaan BN / UMNO – kononnya pertahankan hak orang Melayu – tetapi Kampung Remba Jaya dan Berembangg tidak ada bayang wakil UMNO melawat pun: kata Amin Iskandar (http://www.malaysiakini.com/columns/69476) di ruang `Borak-borak – Malaysiakini` Berikut adalah bukti keganasan BN:

No comments: