Tuesday, July 10, 2007

Propaganda dan Kelakuan BN

Saya ingin menari perhatian dan membincangkan perkara ini dalam kontek politik tempatan, bukan dari sudut perundangan mahupun kepercayaan agama.

Lumrahnya BN dan komponennya selalu mengheboh-hebohkan Pas dan PKR itu parti politik ekstrim. Contohnya MCA selalu menyebut: "jika undi Pas dan Keadilan, orang Cina tidak boleh makan daging babi lagi."

Kini, merujuk kepada kejadian di Ipoh ini apakah dan bagaimanakah BN dan MCA boleh menerangkan mereka lebih toleransi berbanding dengan Pas dan Keadilan?

Yang menyindirkan perkara ini bukan berlaku di Kelantan yang ditadbir oleh Pas, sebaliknya oleh rakan kongsi MCA.

Lanutan daripada itu, seandainya sesungguhnya pakaian tersebut tidak mematuhi peraturan undang-undang, saya ingin mengajak rakan-rakan memikirkan:

Adakah soal pakaian ini lebih serius dan penting daripada kejadian membunuh dan rasuah melibatkan wang rakyat ratursan juta?

Hari ini kita telah memperlihatkan pertarungan di antara Timbalan Menteri Dalam Negeri dengan Ketua Polis Negara; kerana mereka masing-masing menuduh pihak lain rasuah. Kenapa perkara ini tidak dihebohkan sepertimana soal remeh-temah pakaian?

Susahlah saya cuba ingin faham apa yang dilakukan oleh kerajaan BN. Dengan itu terpaksan saya akui lembap kecerdasan otak saya lah.



No comments: