Saturday, July 28, 2007

Ratu Cantik Melawat Temple

Laporan gambar ini amat menarik perhatian saya, tetapi atas ugutan pihak tertentu saya juga mahu jelaskan SAYA TIDAK BERMAKSUD UNTUK MENCABAR Perkara 11(4) Perlembagaan.




Gambar ini luar biasa kerana China sebagai sebuah negara Kerajaan Komunis yang tidak percayakan sebarang agama telah membuka dada yang lebih mempelopori banyak kerajaan lain yang mengelar diri sebagai negara demokrasi.

Jelas kita melihat, sebagai tempat ibadat suci sewajarnya penghormatan sentiasa diutamakan kepada mana-mana agama pun. Namun di sini, ratu cantik yang berpakaian ikut cara barat (dari pandangan orang timur mungkin tidak secocok ke rumah ibadat), tetapi pengawal rumah ibadat ini masih menyambut kunjungan romobngan ini dengan penuh kesabaran.

Dengan keikhlasan dan kesucian sanubari pengamal agama bersebut, beliau tidak sama sekali dipengaruhi atau diancam kemurnian dia sebagai seorang pengamal.

Sekiranya semua pemimpin dalam dunia ini mempunyai kelapangan dada untuk menerima orang yang berbeza pendapat, menyahut teguran membena dan jujur, ikhlas; maka pasti dunia ini akan lebih selesa dan aman untuk manusia sejagat di bumi ini.

Bagaimana pandangan anda? Mungkin kerana saya telah menahan komen orang luar agar tidak dikambing-hitamkan orang yang bermotif jahat, maka sebarang pandangan boleh hantar kepada email dalam link di sebelah kanan laman.

No comments: