Saturday, June 23, 2007

Amaran kepada Amin dan Cikgu Bad

Pada 13 June 2007 (http://maibincang.blogspot.com/2007/06/demokrasi-yang-tulin-di-korea-gambar.html) saya sudah membicarakan keberanian Amin dan Cikgu Bad kerani berani mendesak kerajaan Korea panggil balik tentera mereka daripada Irag.

Dalam perbincangan yang sama, saya juga memohon mereka boleh tolong memberitahu kita kenapa kerajaan Korea tidak tuduh mereka campur urusan dalaman negara kerana mereka bukan warganegaranya. Dalam komen ditulis oleh Cikgu Bad, beliau menyatakan kesudiannya untuk memberitahu kita selepas komputernya berfungsi semula.

Memang dalam jangkaan, Tim PM hari sudah menegur 'Ambassador and Head of European Commission Delegation to Malaysia Theirry Rommel’s' kerana mengkritik DEB sudah ditafsirkan sebagai melanggar etika diplomat dan campur tangan urusan dalaman negara.

Boleh kita cadangan mana-mana yayasan daripada Korea memberikan satu tajaan sepertimana yang dinikmati oleh Cikgu Bad meneruskan pengajian Sarjana di Korea sambil mempelajari selok-belok tadbir kerajaan dengan dada yang lapang terus menjdai juara kampung?

http://www.malaysiakini.com/news/69034
Najib: Euro rep ‘interfering’ in our affairs
Jun 23, 07 6:37pm Adjust font size:

Deputy Premier Najib Abdul Razak today expressed regret over Ambassador and Head of European Commission Delegation to Malaysia Theirry Rommel’s comments on the New Economic Policy (NEP).

“Normally, an ambassador or envoy does not comment on the affairs of the country to which they are accredited.

“This has been the practice because when we comment on the policies adopted by the country concerned, it means we are interfering in the affairs of the host country,” said Najib according to Bernama today.

He said Rommel had contradicted the diplomatic practice and principles adopted by Malaysia.

Najib did not rule out the possibility of lodging an official protest against Rommel’s comments.

No comments: