Monday, June 04, 2007

PAS, DAP, PKR & SPR

Merujuk kepada laporan bahawa PAS telah meluluskan resolusi menganjurkan kumpulan 10,000 orang untuk mendesak SPR melakukan perubahan yang boleh menjamin ketelusan pilihanraya yang sudah lama memincang dan berat-seberat. Malahan ada pemimpin PAS / bekas YB pula ingin melihat penambahan daripada 10,000 kepada 50,000 ahli di Putrajaya.

Sementara itu, mendengar juga Penasihat dan de-factor PKR juga turut menyuarakan sokongan ke atas resolusi tersebut. Ini merupakan satu petanda baik kerja-sama antara dua parti yang pasti akan boleh lebih menyakinkan rakyat tentang semangat permaufakatan mereka.

Sementara itu, kita juga teringat bahawa sebelum ini terwujud ura-ura bahawa ahli-ahli MPT PKR yang kurang pro-aktif, turun-padang dan dilihat tercenderung kepada pengelak risiko dari pelbagai sudut.

Oleh itu, adalah memanfaatkan parti sekiranya Anwar Ibrahim boleh memimpin barisan penuh ahli MPT di hadapan bersama pemimpin PAS ke Putrajaya untuk mendesak SPR sambil menyedarkan rakyat tentang kepincangan sistem yang sedia ada. Dengan sedemikian, pasti akan boleh menangkis salah percepsi yang negetif terhadap barisan MPT PKR yang baru terpilih minggu lalu.

Bagaimana pula dengan pendirian DAP, adakah mereka akan menghulurkan sokongan atas isu ini atau sebaliknya mengasingkan diri daripada berita dieksploitasikan oleh media BN bahawa DAP telah bersepakat dengan PAS?

No comments: