Wednesday, June 13, 2007

Pas Kelantan Buktikan Kesederhanaan

Semalam baru saya membicarakan tentang penindasan yang malang berlaku di Kelantan kerana tempat ibadat Orang Asli telah dirobohkan secara ugutan & paksaan.

Sekali lagi, perkara ini mendapat perhatian kerajaan negeri yang diterajui oleh Pas dengan segera mengumumkan kesediaan untuk membina semula rumah ibadat tersebut dengan tanggungan kerajaan.

Jika dibandingkan dengan kerajaan Barisan Nasional Sabah, kononnya Timbalan Ketua Menteri meletak jawatan kerana membantah tindakan Ketua Menteri (wakil UMNO) campur tangan menghentikan rancangan pembinaan sebuah rumah tokong di Tawau yang memang sudah memperolehi kelulusan semua pihak berkuasa dan jabatan kerajaan. Projek ini terpaksa dibengkalaikan walaupun kerja pembinaan sudah mula dan bahan-bahan juga telah siap dibeli.

Selepas banyak bulan berlalu, kerajaan Barisan Nasional baik negeri mahupun pusat tidak menampakkan apa-apa tindakan susulan.

Jika seorang Timbalan Ketua Menteri letak jawatan pun tidak diperhiraukan, bagaimana pula jika masalah yang dihadapi oleh rakyat yang daif itu akan mendpat perhatian? fikir-fikir sendirilah.

MCA & DAP sedang sibuk cabar mencabar bagi membahas, di sini ada sesiapa yang hendak dan boleh membahas dalam isu ini?

Kelantan gov’t to rebuild church
Sabrina Chan and Fauwaz Abdul Aziz
Jun 13, 07 5:44pm Adjust font size:

The Orang Asli community of Kampung Jias, Kelantan, who saw their church demolished by the district authorities recently, will have the building replaced.

When contacted today, Gua Musang district officer Kamaruddin Awang said the government will build a new structure but on another site. In addition, it will bear the cost of construction.

Asked why the church had been demolished in the first place, he pointed out that the community had not obtained approval to put up the structure.

No comments: