Sunday, June 10, 2007

Anwar De-Factor Menteri Pendidikan?

Kenang kembali pilihanraya kecil Ijok bulan April'07, BN amnya dan MCA khasnya telah menuduh bahawa semua masalah Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) adalah berpunca daripada Anwar Ibrahim kerana beliaulah yang melaksanakan / mengenakan syarat-syarat yang ketat dan tidak-adil ke atas SRJKC.

Maka, tercetuslah krisis 1988 Gerakan Lalang. Sementara saya mengenepikan tingkah-laku Anwar pada waktu itu (bukan kerana memihak kepadanya, tapi sekurang-kurangnya beliau telah mengaku silap dan kata maaf), juga saya ketepikan apakah peranan dan pengaruh MCA dalam MCA dalam BN (bukan kerana saya tidak sokong MCA); namun apa yang berlaku pada hari di mana MCA dan Setiausaha Agong Pemuda MCA yang teramat lantang mengecam Anwar pada bulan April lalu; maka kini jawablah hari ini adakah Anwar masih Menteri Pendidikan pada hari? Kalau tidak kenapa tergedi yang sama berulang lagi? Kenapa Timbalan Menteri Pendidikan MCA terikat tangan tidak boleh selesaikan masalah ini serta-merta?

Nota: Jabatan Pendidikan Negeri Pulau Pinang telah mengarahkan Guru Besar SRJKC menandatangan Surat Persetujuan untuk menerima tenaga pengajar yang tidak faham Bahasa Mandarin ke SRJKC. Atas desakan Jabatan, Gurubesar terpaksa tunduk kepada tekanan, namun MCA perlu menjawab adakan sekali lagi ini arahan Anwar Ibrahim. [Memang ada tenaga pengajar tidak faham Mandarin diagihkan ke SRJKC, tetapi ia hanya terhad kepada pengajaran Bahasa Malaysia dan English sahaja].

Sekali lagi di sini, terbukti MCA hanya menjadi Pak Turut atau Pak Angguk dalam BN / UMNO sepertimana disebut oleh Anwar Ibrahim. Maka, kata Anwar yang perlu ditukar adalah SISTEM, bukan orangnya kerana jika sistem tidak berubah, siapa yang menyandang jawatan itu tetap akan mencangkam rakyat juga. Hujah Anwar.

Mampukah MCA mengubah sistem yang sedia ada?

No comments: