Sunday, June 10, 2007

Anti-Korupsi China vs Islam Hadhari

Akhbar hari ini melaporkan ketegasan kerajaan China dalam proses memerangi rasuah dan korupsi melibatkan wang rakyat. Di antara tahun 2000-2007, seramai 8 pegawai tertinggi telah dihukum "MATI" oleh mahkamah. Mereka termasuklah pangkat setanding dengan Malaysia seperti Menteri, Timbalan Menteri Besar (Deputy Province Governor), Ketua Setiausaha Menterian, Panglima Tentera, Ketua Pengarah Jabatan, ahli Parlimen dan sebagainya. (Keratan akhbar di bawah)

Berapa hari yang lalu, seorang pegawai tertinggi dari "Bandaraya Tian Chin" telah mumbunuh diri kerana takut disiasat korupsinya. (Keratan akhbar di bawah).

Lanjutan daripada gelombang anti-korupsi, ini bukan kali pertama koruptor membunuh diri. Sebaliknya telah banyak kali koruptor kerana takut dihukum, maka memilih untuk menamatkan hayatnya sendiri sebelum di tahan.

Memindah tumpuan dalam negara, slogan Islam Hadhari berkumandang lantang, tetapi tidak berhap satu jurung pun di tahan.

Yang nyata, Anwar Ibrahim telah berulang puluhan kali baik dalam negara mahupun di siaran televisyen antarabangsa membuat kenyataan, beliau ada bukti Menteri Pertahanan menerima komisan beribu juta ringgit.

Saya tidak tahu sejauhmanakan tuduhan Anwar itu sahih, tetapi yang anehnya kerajaan masih berpeluk-tubuh dan orang dituduh juga tidak berani mengambil tindakan balas kerana Anwar fitnah.

Maka sini telah timbul prasangka masyarakat atas kredibility kerajaan? Saya akan sokong kerajaan Anwar WAJIB dikenakan hukuman sekiranya beliau hanya kadar menfitnah orang lain semata-mata. Saya pasti anda akan setuju dengan saya bahawa: sejajar dengan Islam Hadari. FITNAH ITU ADALAH LEBIH BAHAYA DARIPADA MEMBUNUH.

Entah bagaimana tidak pihak berani dan mahukan keadilan ditegakan, lebih-lebih lagi nama bersih Menteri Pertahanan tidak boleh dibersihkan tanpa siasatan yang adil dan transparen.

Apa hang kata?


No comments: