Wednesday, June 06, 2007

Kenapa MAS Tidak Boleh Unutng?

Yangtze Cruise & Tours merupakan sebuah agensi pelancongan yang terletak di Jalan Kolam Air, Of Jalan Ipoh, Kuala Lumpur. Ia berusia hampir 10 tahun diasaskan oleh Presidentnya En. Tan. Di bawah pengurusan Tan, beliau mengawal satu lagi syarikat yang bernama Premium Travel yang terletak di Jalan Imbi, KL.

Yangtze pada peringkat permulaannya mengkhususkan pasaran negara-negara Asia, kini ia meliputi Europa, Australia, Amerika dan benua lain. Dengan layanan mesra serta reputasi dibena, lalu ia memperolehi kepercayaan semua rakan-rakan niaga samada dalam dan luar negara, Yangtze hari telah berkembang menjadi antara sebuah syarikat pelancongan yang terbesar dalam negara kita. Menurut laporan harian, Yangtze telah mencapai rekod menyewa sejumlah 500 penerbangan dengan MAS dalam tempoh beberapa tahun lalu.

Namun sedemikian, apa yang cuba saya bicarakan disini adalah:

Kenapa MAS tidak mampu menujukkan prestasi peniagaan yang baik (kalau pun tidak banding dengan SIA – itu luar negara punya), sebaliknya sebuah syarikat pelancongan berkeupayaan menyewa begitu banyak bilangan penerbangan daripada MAS? Kenapa Yangtze mampu berdikari tanpa bantuan / peruntukan dana awam / kerajaan sebaliknya MAS hidup bergantung kepada TONGKAT BESAR daripada kerajaan?

* Nota: MAS hanya menujukkan sedemikian pencapaian kewangan selepas puluhan tahun tenat dan membazir ribuan juta wang rakyat. Kenapa itu boleh berlaku? Barisan Nasional Boleh?

Penerangan: Gambar-gambar di bawah merupakan acara tandantangan Yangtze menyewa 29 penerbangan daripada MAS ke China dalam tempoh separuh ke-dua tahun 2007. Acara ini turut disaksikan oleh Menteri Pengakutan, President MAS dan Duta China di Malaysia.



No comments: