Tuesday, June 12, 2007

Suara Hati Rakyat Kepada Pembangkang

Sebelum dan semasa pilihanraya kecil Ijok, telah kami nyatakan beberapa kali dengan jelas akan kepentingan pembangkang membentangkan satu “Manifesto – Pembaharuan Pentadbiran Kerajaan” akan parti pembangkang ketengahkan.

Hari ini, sekali lagi, pendudukan Pulau Pinang telah menyuarakan suara hati mereka melalui pertikan temubual pengundi di situ melalui ringkasan penterjemahan.

Petikan daripada: http://www.malaysiakini.com/news/68519

反对党毫无对策,只争曝光率

Pembangkan tidak mempunyai policy gentian, hanya pandai mencari publisiti

但是,黄文强也批判反对党在马华打出“民生牌”和“发展牌”时,根本没有对策回应,也因此对民生课题不那么关注,由非政府组织来推动。

Tetapi, Wong juga mengkritik parti pembangkan gagal membidas polisi “pembangunan dan masalah tempatan”, mereka tidak mempunyai strategi langsung, disamping itu juga kurang memberikan perhatian ke atas isu-isu tempatan yang lebih dipikul oleh NGO.

陈利威:反对党师出无名

Tan: Pembangkang Tiada Status

槟州土生土长的评论人陈利威就直接向反对党倒下一盆冷水,表示目前虽然吹起反风,但是并不如90年代般强烈。况且,反对党至今在槟州也无法提出任何让选民信服的竞选宣言。

Seorang penganalisa tempatan Tan secara terus terang mencurahkan air sejuk kepada pembangkang. Beliau menyifatkan sungguhpun sedang meniup angina pembangkan, tetapi ia tidak sehebat tahun 1990an. Lebih daripada itu, pembangkang hari tetap gagal menyakinkan pengundi atas polisi dan manifestonya.

他认为槟州反对党在这次大选中师出无名,而林冠英亲征槟州的说服力也不大。

Baliau berpendapat pembangkang tiada status, walaupun ia mungkin dipimpini oleh Lim Guan Eng kekal tidak berdaya mencipta keyakinan.

“很多时候,反对党还是纠缠于口水战,无法向选民提供一个明确的替代方案,甚至只能喊出‘保住华人首席部长’之类的口号。反对党现在的策略非常凌乱,并不如90年代非常明确。在90年代,行动党就高喊改朝换代,切合当时民众求变的心理。”

“Sering kali, pembangkang hanya handal menyorak, tidak mampu mempamerkan satu polisi yang kukuh menyakinkan, sebaliknya hanya melaung-laungkan slogan seperti “Pertahankan Ketua Menteri Cina”. Strategi pembangkang kelam-kabut, kurang jelas dibandingkan dengan 1990an. Pada 1990an DAP menyebut MASA UNTUK PERUBAHAN memang menarik perhatian rakyat.

槟城自救会负责人黄文强也认为,就算反对党能在下届大选中胜出,也不是靠本身的努力脱颍而出,而是依赖国阵施政错误所引起的民怨。

Jurucakap SOS Penang Wong berpendapat, jikalau pun pembangkang mencapai kemenangan pada pilihanraya akan dating pun, kemenangan itu bukan hasil daripada kekuatan mereka, sebaliknya lebih bergantung ke atas kesilapan dan kelamahan BN itu sendiri.

Oleh kerana itu, barisan kepimpinan pembangkang wajar mengambil perkara ini dengan serius agar boleh mencapai satu kejayan yang lebih besar pada pilihanraya ke-12.

Jangan pula, kita hanya sibuk dengan peragihan jawatan dalam parti, kerana jawatan parti itu hanya bermakna kita menang dalam pilihanraya. Jika tidak, hanya menjadi Jaguh Kampong.

No comments: