Tuesday, March 20, 2007

PKR Perlu Barisan Pemimpin Ikhlas

Sepertimana dalam tulis saya dua hari yang lalu, sekali lagi kami ingin menarik perhatian pemimpin tertinggi parti dan bakal President bahawa:

Kami sedari bahawa erti POLITIK = who get what, when & how?

Maka dalam kontek pertandingan pilihanraya parti juga, kita akan menampakkan satu persaingan politik untuk merebut jawatan-jawatan dalam parti. Ini kerana melalui jawatan tersebut akan dapat menentukan atau mempengaruhi keputusan parti dalam pilihanraya umum yang dijangkakan tidak lama lagi.

Keputusan ini amatlah penting, lebih-lebih lagi kita berhasrat untuk menawan beberapa kerajaan negeri di semenanjung dan Malaysia Timur.

Adalah munasabah kalau dikatakan dalam proses pemilihan kali ini, para perwakilan dan Penasihat parti perlu mempunyai daya-kuasa tajam untuk membezakan beberapa jenis calon seperti berikut:

1. Jenis Pertama: adalah jenis yang ikhlas, bekerja keras, tidak pernah memikirkan kepentingan diri dan publisiti murah untuk diri. Mereka berkorban masa & wang ringgit semata-mata untuk parti.

2. Jenis Ke-dua: sama seperti jenis pertama tetapi berhasrat merebut jawatan dalam parti.

3. Jenis Ke-tiga: mereka hanya tunjuk muka apabila kehadiran Presiden @ Penasihat parti. Tanpa mereka, tidak pernah melibatkan diri dalam sebarang kegiatan parti, terutamanya apabila program itu mungkin ada sedikit risiko.

4. Jenis Ke-empat: mereka tidak bercita-cita tinggi, tetapi sentiasa bantu kegiatan parti tanpa sebarang jawatan pun.

Sekiranya pada bulan Mei ini kita tidak melakukan pemilihan yang berhati-hati, pasti rakyat dan masyarakat umum akan memandang serong ke atas kemampuan untuk memerintah kerajaan negeri seperti Pulau Pinang, Perak, Selangor, Sabah........

Sejak kebelakangan ini, sebagai penyokong biasa kami menampakan dan bimbang kewujudan jenis ke-3 semakin ramai. Ini adalah satu pertanda kurang sihat untuk membena kekuatan parti.

a. Adakah anda mampu membezakan pemimpin anda dalam kategori yang berlain sebelum membuat keputusan anda?

b. Bagaimanakah kita boleh membantu memperbetulkan kecenderungan tidak-seimbang ini?

c. Adakah Presiden dan Penasihat bebas dari pengaruh mana-mana pihak untuk membuat analisa yang adil dan saksama?

No comments: