Monday, March 19, 2007

Pemimpin Hanya Sibuk Pemilihan Parti?

Semalam telah sekali lagi kita menyaksikan tekad Jawatankuasa Protes mengadakan setu lagi program perhimpunan aman membantah kenaikan harga TOL tetapi tidak disokong oleh pemimpin parti kerana yang hadir 'pi mai pi mai yang tu juga'.

Daripada pengamatan kami, adalah satu perkara yang amat mendukacita penyokong reformis kerana:

1. Pemimpin Parti Keadilan Rakyat hanya sibuk dalam gerakan merayu undi dalam pemilihan parti pada akhir bulan Mei ini. Setiap kali ada program rakyat, orang yang sedang menyandang jawatan tinggi mahupun mereka yang sudah berangan-angan jawatan tinggi pun tidak pernah atau pun janggal sama sekali menunjukkan muka sebagai sokongan.

2. Golongan ini hanya muncul apabila kehadiran Penasihat Parti agar memberikan satu gambaran mereka lah orang yang kuat berkorban, bersungguh-sungguh, bertungkus-lumus, berhempas-pulas dan sebagainya.
3. Malangnya, pada program yang biasa mereka tidak pernah tunjuk muka, lebih-lebih lagi jikalau ada sedikit risiko kena tahan seperti program Protes ini.

4. Saya akui, faham dan terima hujah bahawa setiap orang itu memainkan peranan yang berbeza-beza; ada yang duduk dihadapan, ada yang sokong dari belakang, ada yang menjadi tukang sorak, manakala ada yang menjadi juruhebah……

5. Sungguh pun sedemikian, biarlah kita semua BERTEPUK DADA, TANYA SENDIRI, sejauhmanakah anda sebagai seorang pemimpin tertinggi parti telah menyumbang untuk memperkukuhan pengaruh parti dalam masyarakat.

6. Memang benar pemimpin yang telah banyak berkorban seperti Tian Chua, setiap program pasti ada bayangnya; begitu juga hamper setiap kali namanya timbul dalam senarai penahanan. Saya tidak bermakna semua pemimpin parti perlu ditangkap, tetapi saya lebih menekankan penglibatan pemimpin tertinggi dalam program rakyat amat dukacita sekali.

7. Kita perlu faham, perjuangan politik tidak akan berhasil hanya pandai berhujah dalam mesyuarat sahaja. Jikalau kita menunjung demokrasi, sepertimana disebut oleh perjuang Taiwan En Shi Ming Terk bahawa pilihanraya adalah jalan terbaik untuk mengadakan perubahan.

8. Atas kesedaran ini, pilihanraya perlukan sokongan rakyat yang majoriti. Menyedari hakikat bahawa parti pemerintah telah menutup segala saluran penyebaran maklumat dan komunikasi dengan rakyat, sudah pasti kita tidak akan menang pilihanraya kalau pemimpin pun lembab bertindak.

9. Atas kesedaran inilah, kami menyeru para perwakilan PKR hanya mengundi calon-calon yang sudah ikhlas berjuang, berkorban dan akan terus dengan natijah ini sahaja. Janganlah kita terperdaya dengan kata-kata manis calon-calon yang hanya aktif apabila pilihanraya parti atau pun pilihanraya umum kerana mahukan menjadi calon. Golongan ini adalah ‘OPPORTUNIST’.

10. Kepada pemimpin yang sudah dan sedang berjuang, berkorban, patut kita berikan pengikhtirafan yang sewajarnya.

11. Juga perlu kami jelaskan di sini bahawa mujurlah parti masih ada pemimpin yang ikhlas serta tidak mengambil kesempatan dalam pilihanraya parti ini.

Sekian, terima kasih dan sila berikan komen anda kerana gejala ini wajib kita bendung dari sekarang juga.

No comments: