Thursday, March 22, 2007

DAP Kalah Di P/raya Kecil DUN Machap

‘Tangga 13/04/2007 akan mencatatkan satu lagi titik kemenangan calon MCA di DUN Machap Melaka mengalahkan calon DAP dengan majoriti besar melebihi 2000 undi’ – ini jangkaan saya.

Berdasarkan perangkaan 2004 dengan andaian:
1. Kadar mengundi adalah sama pada 72%.
2. Purata kadar mengundi semua keturunan adalah sama nisbah.
3. Calon Keadilan dapat bantuan kempen daripada DAP & Pas dengan maufakat. Itu pun kemenangan tipis sahaja.

Rumusan: DAP telah kalah dengan jumlah majoriti yang besar di Machap walaupun bilangan majoriti mungkin akan menurun berbanding dengan 2004. Dalam erti kata lain, calon MCA akan menang sekurang-kurangnya dengan majoriti 3,000 undi ke atas.

Kegagalan pembangkang bermaufakat adalah kejayaan utama BN memecah-belahkan tenaga pembangkang. Ini bermakna ada pihak daripada pembangkang telah dan sudi masuk perangka BN sungguhpun mereka sedar, tenaga persendirian mana-mana satu parti tidak mampu melawan gergasi BN yang kaya dengan wang, kuasa, helah dan eksploitasi agensi kerajaan.

Kesimpulannya, perebutan kerusi dalam parti pembangkang tanpa mengira posibiliti menang akan membawa situasi di mana “menang jadi arang, kalaj jadi abu“; akhirnya semua kalah.

Merujuk kepada kenyataan Penasihat Pilihanraya kepada Setiausaha Agung DAP, Encik Tian Chua telah dikutuk tidak menghormati persaan DAP, apabila Tian menyuarakan kemungkinan Keadilan mempetimbangkan perletakan calonnya.

Saya telah ingin membela Tian Chua, tetapi jika kita pandang balik kenyataan Setiausaha Agong DAP sendiri telah mengumumkan keputusan meletakkan calon di Machap tanpa rundingan dengan rakan seperjuangan mereka iaitu Keadilan.

Sekiranya suara Tian pada awal itu tidak wajar, adakah pengumuman DAP itu sendiri wajar? Ini satu tindakan hormat-menghormat?

Oleh kerana itu, beberapa persoalan berikut wajib dijawap oleh semua pemimpin pembangkang:

1. Adalah perletakan calon di sesebuah kawasan itu hanya pertimbangkan ego parti masing-masing? Kebarangkalian menang itu tidak diperdulikan langsung?

2. Kenapakah pemimpin pembangkang tidak masak untuk menunjukkan kematangan mereka dalam proses memerangi gergasi BN?

3. Adakah sesebuah parti politik itu puas dengan hanya menang 10~20 kurusi Parlimen sedangkan ia tidak sampai 10% dari jumlah kerusi di Dewan Rakyat?

4. Adakah keegoan itu sanggup membunuh rakan pembangkang yang lain?

5. Kenapakah semua pemimpin pembangkang tidak sanggup mengukur baju di badan sendiri, iaitu sejuahmanakah keupayaan mereka untuk menebusi kubu-kubu BN?

6. Kenapa pemimpin pembangkang tidak boleh buktikan keralaan individual kerana kalau sudah pasti kalah kenapa hendak tegas dan degil? Tidak berikan kerjasama berikan sokongan kepada orang yang lebih berpeluang menang?

7. Kenapa, kenapa, kenapa, kenapa, kenapa????????

No comments: