Friday, March 23, 2007

Pagar Makan Padi Lagi!

Tidak cukup kehebohan dan ketakutan orang yang diamanahkan untuk penguatkuasaan undang-undang Akta Pencegahan Rasuah 1997. Isu orang yang terlibat terus menjadi sasaran kerana disyaki terlibat dengan URUS-NIAGA membantu membantutkan kerja siasatan satu lagi buaya besar.

Semenjak Pengerusi Gerak, Encik Ezam Mohd Nor mendedahkan kertas siasatan yang melibatkan Ketua Pengarah BRP sendiri belum selesai, Timbalan Pengerusi Perhubungan Negeri Sabah, Parti Keadilan Rakyat Dato Jeffrey Kitingan telah membuat laporan polis bersama dokumen 25 muka, di mana urus-niaga cubaan tutup kes itu di lakukan sebuah hotel 6 bintang di ibu negara. Berita penuh sila rujuk kepada: http://www.malaysiakini.com/news/64940 untuk berita sepenuhnya. Berikut adalah petikan beritanya:


The embattled Anti-Corruption Agency chief, Zulkipli Mat Noor was allegedly bribed to stop investigation into complaints of abuse of power and corruption against Sabah Chief Minister Musa Aman. Senior Sabah opposition leader Dr Jeffrey Kitingan made the allegations in a lengthy 24-page police report lodged earlier this week in Kota Kinabalu. Jeffrey, who is state PKR deputy chairperson, had lodged the police report at the Karamunsing police station in Kota Kinabalu containing 25 allegations against Musa, involving abuse of power, corruption and money-laundering.

Seperti biasa orang politik akan kata itu khabar angina dan tuduhan tidak berasas. Lumrahnya, tidak ada tindakan lanjut akan diambil tanpa kenanan ketua kerajaan sebab melibatkan pemimpin parti pemerintah.

Saya rasa sekiranya ada pemimpin negara yang masih menggunakan alasan budak-budakan tersebut di atas, ia merupakan satu perkara yang tidak bijak sama sekali. Sekiranya laporan polis itu tidak benar:

1. Nescaya orang yang disebut namanya akan marah sebab difitnah; maka tindakan undang-undang sivil patut diambil segera demi untuk menegakkan kebenaran dan keadilan. Saya juga amat benci sesiapa yang membuat fitnah kerana FITNAH ITU LEBIH MERBAHAYA DARIPADA MEMBUNUH.

2. Sekiranya kenyataan Dato Jeffrey Kitinggan adalah satu fitnah, kami menyokong tidakan polis mendakwa beliau kerana sengaja membuat laporan palsu di bawag Panel Code yang sedia ada.

Kedua-dua saluran inilah adalah cara terbaik untuk membena suasana politik yang berkata benar sambil orang korup dikenakan hukuman di dunia ini serta akhirat nanti.

Juga mengambil kesempatan ini kita membandingkan beberapa statistik ICAC Hong Kong dalam proses tugasannya seperti berikut (klik atas gambar untuk pembesaran):

Kesimpulan yang jelas kelihatan dari perangkaan:

Laporan Tahunan ICAC 2005

Untuk maklumat tambahan, ICAC memang bagaikan Harimau Bertaring 4 (bukan 2) kerana:
1. Ketegasan mereka.
2. Keberanian dan kebebesan mereka.
3. ketelusan mereka.
4. Keikhlasan mereka (tidak pagar makan padi).
5. Keberkesanan mereka (tidak tutup case kerana itu orang besar).
6. Kewibawaan mereka.

Oleh itu, ICAC memang digeruni oleh semua koruptor tanpa mengira sektor swasta mahupun agensi kerajaan. Dengan ini, barulah boleh kata: "hanya orang yang tidak korup boleh tidur lena" sebab hanya yang korup pasti akan diheret kemuka pengadilan.

Apa pendapat anda? Sila rujukan kepada: http://www.icac.org.hk untuk mengetahui ICAC lebih lanjut serta muat turun laporannya.

No comments: