Tuesday, March 27, 2007

Aiyoyo YB! Perasuah Dipertahankan?

Sudah beberapa kali kita membincangkan masalah rasuah dan Akta Pencegahan Rasuah di sini.

Amat dukacita sekali lagi ada Wakil Rakyat yang ingin memuja perasuah dengan menatakan bahawa Orang Yang Keluarkan Maklumat Rasuah Harus Dihukum. Sila rujuk kepada http://www.malaysiakini.com/news/65099 untuk berita penuh.

Saya percaya seorang warganegara yang waras apatah lagi selaku Wakil Rakyat pasti tidak setuju dengan kenyataan ini. Persoalan yang asas WAJIB dijawab oleh Wakil Rakyat itu:

a. Apa tindakan boleh Pegawai BPR lakukan sekiranya kerajaan ingin pertahankan persuahtekad untuk mengambil tindakan? Buang laporan rasuah dalam tong sampah?

b. Sebagai seorang ahli badan perundangan di Dewan Rakyat, apakah ertinya peruntukan Perkara 17 Akta Pencegahan Rasuah menetapkan seseorang pegawai wajib membuat laporan sekiranya dia tahu tentang apa-apa kejadian rasuah?

c. Sebagai seorang wakil rakyat yang waras, sila beritahu sekiranya perasuah dibiarkan bermaharajalela, bagaimana dia boleh tunaikan janjinya dan Manifesto BN untuk pertahankan kepentingan rakyat?

d. Petikan daripada laman web di atas (laman web BPR: http://www.bpr.gov.my , adakah seruan menghukuman pemberi maklumat itu satu kerja DOSA dari segi kepercayaan agama?


e. Bacalah sajak dan janji PM dalam manifesto BN 2004 (klik
gambar untuk pembesaran). Faham maksud sajaknya?

No comments: