Tuesday, March 27, 2007

Pilihanraya PKR dan Monyet

Pada petang 25-03-2007, Sdr Badrul Amin telah dijemput mewakili Perhubungan Negeri Selangor merasmikan Mesyuarat Agong Tahunan Bahagian Shah Alam di Seksyen 13, Shah Alam.

Di antara ucapan motivasinya, apa yang menarik saya adalah cerita tentang “Monyet Mencuri Buah”. Intisari ceritanya adalah seperti berikut:

Pada 8 tahun lalu, ramai orang kampong telah bertungkus-lumus, bergotong-royong untuk menanam bernih buah. Selepas 8 tahun jagaan, kini pokok itu sudah mulai berbunga dan akan menghasilkan buah pertamanya tidak lama lagi.

Apabila melihat keadaan ini, orang kampong mendapati pokok buah tersebut dihampiri oleh banyak monyet-monyet untuk mencuri buah yang hamper akan masak. Lantaran itu, ada orang yang mulai risau, ada yang cuba membantah dan ada juga cadangkan monyet-monyet itu harus disekat agar buah atas pokok itu tidak habis dicuri.

Ini adalah satu cerita pendek yang membayangkan keadaan yang akan muncul pada pilihanraya PKR ada hujung bulan Mei ini. Anda yang lebih mengetahui siapa itu orang kampong? Siapa itu yang cuba mengait buah secara percuma?

Saya rasakan adalah penting untuk President dan para perwakilan untuk membuat satu penilaian yang tepat pada hari pengundi agar tidak diselubungi dengan kata-kata manis orang yang pandai selamba atau jenis pura-puraan.

No comments: