Tuesday, March 27, 2007

Debat Antara MCA dan DAP

Ekoran daripada pilihanraya kecil di Machap, minggu ini mass media bahasa Mandarin panas dengan cabar-mencabar di antara Pemuda DAP-MCA atas siapakah yang lebih membena dalam pembinaan negara. Untuk pembaca fasil mandarin sila http://www.merdekareview.com/news.php?n=3728 untuk berita daripada Merdekareview.

Saya menganggap ini adalah satu sendiwara politik oleh MCA dan DAP kerana masing-masing ingin menonjolkan diri sebagai hero. Ini adalah berasaskan kepada fakta:

a. MCA hanya mampu mewakili sebahagian orang Cina kerana perlembagaannya menghadkan keahlian untuk keturunan Cina sahaja.

b. Adakah hujah MCA nanti boleh dianggap sebagai pandangan BN dan UMNO? Kalau tidak ini hanya membuang masa sahaja sebab ia tidak diikhtiraf oleh BN sendiri.

c. Kenapakah kita hanya diheboh-hebohkan dengan masalah atau perkara Cina sahaja, sedangkan negara kita adalah milikan semua warganegara termasuk Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban, Dayak……
d. DAP juga tidak membayangkan perwakilan yang seimbang untuk semua lapisan rakyat Malaysia.

Oleh itu, saya menganggapkan ia sebagai satu permainan budak-budak politik sahaja. Sementara itu, sekiranya MCA benar-benar serius tentang masa depan negara, adalah wajib bagi mereka menyakinkan BN untuk berdebat secara terbukan dan siaran langsung di TV di antara BN dan BA.

Kenapa BN tidak boleh berbuat demikian sedangkan MCA sudah sudi buang masa bdebat dengan DAP, tidak ada sebab BN tidak berani terima cabaran BA untuk berbuat demikian.

Dengan ini, BN boleh menghantar President UMNO, MCA, MIC; manakala BA boleh menghantar President Keadilan, Pas dan DAP (kalau DAP setuju, kalau DAP tidak biar PKR & Pas juga memadai). Biar President kerajaan lawan Presiden pembangkang kerana kedua-pihak juga yakin mereka lebih kuat, oleh itu adalah satu peluang keemasan untuk BN menunjukkan bleangnya serta memalukan Presiden pembangkang jikalau mereka yakin. Kenapa tidak menggunakan peluang ini?

Anda setuju tak?

No comments: