Tuesday, November 07, 2006

Aiyo Orang Besar Tegakkanlah Keadilan Orang miskin!

Menurut laporan kebelakangan ini isu pembinaan “rumah besar tanpa kebenaran” oleh Ahli Dewan Undangan Negeri di Bandar Klang telah menimbulkan beberapa persoalan.

Saya sebagai seorang rakyat biasa merasa binggung selepas beberapa pemdedahan yang dilaporkan dalam akhbar tempatan. Demi untuk menjernihkan situasi, adalah tidak merugikan Kerajaan Negeri Selangor serta Kemnterian Perumahan dan Kerajaan Tempatan memberikan penjelasan yang sebenarnya agar rakyat tidak disalah-pandu oleh pihak yang cuba menagguh ikan di air keroh. Terlebih-lebih lagi pilihanraya umum ke-12 mungkin akan tiba tidak lama lagi (berdasarkan menangguhan pilihanraya UMNO).

Pertama: Apakah pendirian dan tindakan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dalam isu ini. Adakah Menteri bersetuju dengan tindakan menlulu membina rumah besar itu? Adakah orang awam / biasa juga akan diberikan layanan yang sama? Apakah erti yang tersirat atas kebisuan Menterinya akan mengsahihkan binaan bangunan itu?

Kedua: Menurut laporan juga, warong seorang penjaja Melayu (saya tidak tahu namanya) yang bersebelahan dengan Rumah Satay (milikan orang berpengaruh) telah dirobohkan oleh Majlis Perbandaran Klang atas alasan pembinaan haram. Yang mengelirukan kepala saya ialah, laporan juga menyebut sebuah Rumah Satay yang bersebelahan tidak disentuh sepaku pun. Entah kenapa kita memilih untuk menganak-tirikan penjaja Melayu tersebut hinggakan ia perlu memohon derma untuk teruskan rezekinya.

Ketiga: Menurut laporan, Menteri Besar Selangor kata merobohkan bangunan rumah besar itu akan bersangkut-paut dengan banyak lagi bangunan yang tidak ikut undang-undang di Selangor.

Dalam kontek ini, barangkali saya ingin menyesyorkan Biro Tatanegara wajib mengadakan kursus khas menghidupkan semula: Konsep Kepimpinan Melalui Teladan. Menerusi latihan semula semangat ini kita boleh elak daripada:

Ibu ketam mengajar anaknya berjalan lurus; dan
Pemimpin kencing berdiri, rakyat kencing berlari.

Nescaya dengan adanya teladan kepimpinan yang baik, masyarakat dan negara pasti akan lebih berdisiplin dan sistematik serta penguatkuasaan undang-undang yang lebih adil. Kalau tidak saya bimbang sepertimana disebut dalam falsafah Cina: [hanya benarkan tentera membakar rumah, sebaliknya tidak benar rakyat menyalakan lampu pelita] {erinya orang berkuasa boleh bermaharajalela, orang miskin akan sentiasa diseksa} adalah satu penindasan besar.

Keempat: menurut tuan rumah besar, beliau memberlukan bangunan itu atas sebab saiz keluarganya yang agar besar. Jika ingatan tidak uzur, di kawasan Gombak terdapat masyarakat perkampung Melayu yang dirobohkan atas sebab tertentu. Sudah sekian lama, mereka yang miskin tidak mempunyai bangsar meneduh hujan. Lalu mereka terpaksa mendiami di dalam khemah-khemah sementara. Begitu juga nasibnya sebuah perkampungan Melayu di kawasan Sentul ditimpa bencana yang sama.

Adakah kita menafikan hal mereka juga mempunyai bilangan ahli keluarga yang perlu dijaga, malangnya rumah pusaka mereka kekal dirobohkan. Satu hakikat yang tidak dapat tidak kita akui ialah manusia bertubuh badan sama, tapi nasibnya berbeza-beza.

Adakah pemimpin kita sudi mendengar keluhan golongan yang kurang berada?

Kepada siapakah mereka boleh mengadu nasib?

Adakah mereka hanya dilayan sebelum pilihanraya umum tiba sahaja?

Dimanakah pejuang-pejuang rakyat yang pernah kita kumandang menjelang pilihanraya?

Slogan Malaysia Boleh telah kita laung-laungkan banyak tahun, dimanakah dan bilakah nasib orang miskin akan dibela?

Mai lah sini, kita bincang-bincang semoga rintihan orang miskin akan masuk telinga mereka yang berkuasa.

1 comment:

Aaron said...

to me, there won't be any question answered from our GREAT government, because PM said the case is CLOSED. so NO ONE can actually argue on this matter again...

what i can see is, these kind of "REASONs" are only applicable to Tuan Orang Besar but not small little fry like me. so no argue, take it or leave. dont ever try to build your own big house until you are Tuan Orang Besar okay??!