Monday, November 20, 2006

Penggunaan Bahasa Malaysia yang tepat.

Kebelakangan ini, kerajaan telah mengamanahkan Dewan Bahasa dan Pustaka mengkaji satu cadangan memperbetulkan kejadian salah-guna Bahasa Kebangsaan agar memelihara kesucian bahasa kebangsaan kita.

Sementara perbincangan yang luas dan mendalam ke atas berbilang-bilang perbendahara kata yang dinampak seolah-oleh kurang memcerminkan budaya Malaysia. Di antaranya ia meliputi urusan sector swasta seperti penggunaan nama ‘TouchNgo’ luas diperbincangkan.

Kita akui dan tidak membantang usaha ini demi untuk memperkemas-kinikan penggunaan Bahasa Kebangsaan, sampai satu tahap dicadangkan papan tanda menggunakan bahasa yang tidak formal boleh dikenakan hukuman denda. Namun sedemikian, saya mendapati sementara kita berusaha kearah ini, usaha ini wajar dipelopori oleh kerajaan sendiri.

Ketika saya melalui Putrajaya, ternampak paparan ayat ‘Palace of Justice’ di atas pintu masuk Bangunan Mahkamah Agong mengimbas fikiran saya kenapa ia menggunakan nama Bahasa English? Adakah wajar ia ditukar dalam Bahasa Kebangsaan seperti ‘Istana Keadilan’ atau ‘Balai Keadilan’ atau ‘Pusat Keadilan’ atau ‘Mahligai Keadilan’ atau ‘Tugu Keadilan’.

Apa pendapat saudari/i, boleh anda turut memberikan cadangan anda?

No comments: