Friday, October 12, 2007

Perjuang Demokrasi Bukan Negara Buddha


Kebangkitan golongan Sami di Myanmar telah mempelopori dan merangsangkan semangat perjuangan demokrasi di negara itu.

Mujurlah, semangat perjuangan di Myanmar ini berlandaskan demokrasi dan hak asasi manusia. Sungguhpun ia melibatkan Sami, namun mereka tidak meperjuangkan Myanmar sebagai sebuah negara Buddha walaupun 95% penduduknya beragama Buddha.

Mereka sedar, dalam perjuangan jika melibatkan mana-mana agama sebagai matlamat, pasti akan melemahkan sokongan sedunia.


Umpamanya, jika reformis Myanmar melaung-laungkan penubuhan Negara Buddha, sudah pasti penganut agama lain akan berpeluk tubuh. Lantaran itu, negara-negara seperti Europah, Amerika, Asia Tenggara dan China akan sukar untuk menyahut perjuangan mereka.

Kesan, hari ini jelas kita melihat hampir seluruh dunia sedang dan akan terus mengutuk kekejaman dan kezaliman kerajaan Myanmar membunuh warganegaranya sendiri.

Paparan gambar pengorbanan seorang wartawan Jepun dan mangsa pembunuhan kerajaan tersebar luas.

Tidak ketinggalan kepada pentadbir atau pengkritik Myanmar, wajib tepuk dada tanya selera adakah negara kamu lebih baik daripada Myanmar? Jika tidak, jangan pandai penunjuk jari pada orang lain, semak diri dahaulu.


Kajilah tuntutan Pemuda BN terhadap Myanmar dengan keadaan dalam negara sendiri seperti pemansuh akta menghalang kebebasan bersuara, hentikan penangkapan dan sebagainya. Saya bimbang, silap kata nanti lidah tikam sendiri jika dibalas oleh Myanmar.

Berikut adalah 6 perkara tuntutan Pemuda Barisan Nasional:

1. Pulangkan ketenteraman di Myanmar.

2. Berhenti menangkap dan menyeksa tahan politik, menjamin pembicaraan yang adil tertaraf antarabangsa, memansuhkan akta menghalang kebebasan bersuara serta memperbaiki keadaan penjara.

3. Membena sebuah negara makmur dalam ekonomi dan adil.

4. Menghormati hak asasi manusia warga Myanmar.

5. Toleransi kebebasan beragama.

6. Mempercepatkan proses demokrasi.









No comments: