Sunday, October 28, 2007

Hany Peti Undi Transparen?

BERSIH telah mendesak Setiausaha SPR yang menuduh ada Penolong Pendaftar SRP telah memkelam-kabutkan senarai pengundi SRP.

Menurut Bersih, adalah satu kesalahan jenayah jika terbukti mana-mana Penolong Pendaftar SRP membuat demikian dalam peruntuk Akta Pilihanraya.

Ekoran daripada itu, sekarang adalah tanggungjawab SRP untuk bertindakan membuat laporan polis menyiasat mana-mana Penolong Pendaftar yang dikena-pasti melakukan kerja keji ini.



Wakil DUN Sekinchan telah mengemukakan memorandum bertulis membantah pemindahan pengundi beramai-ramai tanpa pengetahuan pengundi sendiri. Keadaan yang sama juga berlaku di Ipoh, jika SRP tidak berani bertindak maka ia mungkin kerana:

a. Dengan menuduh Penolong Pendaftar boleh mengalirkan kegagalan mereka dan muslihat SRP untuk membantu pihak pemerintah.

b. Membuktikan kecurangan ketua SRP kerana sanggup menggadai maruah ratusan atau ribuan Penolong Pendaftar yang memang ikhlas bertugas dengan tuduhan liar ini. Ini adalah satu ketidak-adilan kepada semua Penolong Pendaftar.

Kesimpulannya, jika SRP gagal menyelesaikan masalah senarai pengundi yang tidak bersih, maka akan berlakulah hanya "PETI UNDI YANG TRANSPAREN, YANG LAIN TIDAK". Tidak ketinggalan juga, semua parti politik dan NGO perlu berganding-bahu dan bertungkus-lumus lebih giat lagi untuk mendesak meperbetulkan kepincangan ini segera.



Sebaliknya, jika KESELURUHAN barisan kepimpinan politik, khasnya pembangkang sendiri juga lembab bertindak, bersikap tunggu durian jatuh atau kadar melepaskan batuk di tangga sahaja; ini juga merupakan SATU SIKAP KETIDAK TANGGUNGJAWABAN kepada penyokong-penyokongnya yang sudah banyak berkorban, ditangkap, dipukul, dibelasah, ditelanjangkan, diseksa, dimaki-hamun, diugut dan ganggu sepanjang masa mereka memberikan sokongan kepada perjuang.

Sedarlah serta-merta pemimpin opportunist ini yang hanya mengharapkan kerja orang lain, sendiri menunggu masa untuk mengambil peluang padahal mereka sepatutnya memimpin masyarakat umum untuk terus bergerak ke depan.

No comments: