Wednesday, October 31, 2007

Keberanian Seorang Gadis 21 Tahun

Sesudah hampir tiga bulan Gerakan Demokrasi dan Anit-Korupsi (GERAK) ketengahkan kejadian penyelewengan dalam Majlis Sukan Negara, telah banyak kali pengadu Cik Yap YY menjelajah daripada Sekinchan ke Ibu Pejabat BPR Putrajaya, menyerahkan semua bukti dan keterangan penuh; tetapi masih belum ada rumusan tindakan susulan daripada BPR.

Cik Yap yang hanya berusia 21 tahun telah bertekad untuk tampil ke depan membongkarkan perancangan rapi pengurusan Majlis Sukan Negara menyelewengkan Dana Awam yang sepatutnya untuk membangunan sukan negara.

Selepas beliau didedahkan kepada media, Cik Yap telah mendapat banyak temuduga khas daripada media perdana. Ia termasuklah The Sun, Guang Min dan Nanyang Siang Pau. Gambar-gambar berikut adalah petikan temuduga khas daripada Nanyang di mana memuatkan satu mukasurat penuh dalam eidsi national.

Keberaniannya samping mendapat galakan daripada Pengerusi GERAK, En Ezam Mohd Nor, beritanya juga memperolehi sokongan dan perhatian daripada pertubuhan lain seperti Transparensi International, majlis Peguam (BAR) dan sebagainya.

Sewajarnya warganegara seperti Cik Yap patut diberikan pujian dan penghargaan daripada kerajaan Malaysia dan BPR sendiri, kerana keberanian dan kesudian menanggung risiko untuk terus ke depan walaupun ada halangan-halangan tertentu.

Sekiranya kejadian ini berlaku di Hong Kong umpamanya, dia sudah lama mendapat penghargaan dan perlindungan daripada ICAC.





Dukacitanya di Malaysia, sumbangan beliau tidak diperhiraukan oleh Pembesar-pembesar Negara, Menteri yang beliau mohon untuk bertemu juga enggan memberikan peluang, pihak berkuasa penyiasat kurang bersikap ramah kepada pengadu yang sepatutnya diberikan penghormatan.

Walaupun sedemikian, tidak ketinggalan juga perlu diberitahu bahawa Ahli Dewan Undangan Negeri Sekinchan YB Ng memang sentiasa dan pernah memberikan galakan dan mengibadatkan Cik Yap sebagai "Teledan Warganegara" yang patut dicontohi. Apakah pengikhtirafan daripada pihak kerajaan?



Beginilah Malaysia... Malaysia Boleh.....

No comments: