Sunday, October 28, 2007

ISA dan Tahan Orang Irag

Bekas Perdana Menteri merangkap Pengerusi sebuah yayasan telah menganjurkan forum antarabangsa mengutarakan Jenayah Peperangan, khasnya penyeksaan orang tahanan di Iraq. Mangsa-mangsa seksaan juga turut menceritakan pengalaman dan penderitaan ketika diseksa berbagai-bagai bentuk, termasuk kejutan elektrik ketika badan dibaluti dengan kain hitam.

Berikut adalah gambar-gambar sedutan forum berkenaan:




Mengaliran perhatian kita ke dalam negara sendiri, orang yang sama sendiri pernah menangkap beratus-ratus orang politik. Mereka juga diseksa, dipukul, ditelanjangkan, diugut, diganggu dan sebagainya. Tanpa mengira jantina, usia, keturunan, agama dan negeri asal; mereka ditahan kerana tidak seharuan dengan pandangan politiknya. Jika bukan kerana politik, tidak ada sebab kenapa mereka tidak boleh didakwa di mahkamah melalui pembicaraa terbuka.

Yang terbukti termasuklah bekas Timbalan Perdana Menteri turut dibelasah oleh penyandang Ketua Polis Negara waktu itu. Ia sudah disahkan oleh Suruhanjaya DiRaja.

Minggu lalu, Mahkamah Tinggi telah sekali lagi membuktikan ketidak-sahan, kemaluan dan kekejian pihak berkuasa menyelahgunaan akta menahan En. Malik. Selain daripada itu, beliau juga turut dipukul oleh Ketua Polis Negara (orang yang sama memukul bekas Timbalan Perdana Menteri). Akhirnya, mahkamah telah menganugerahkan bayaran pamapasan sejumlah RM2.5 juta (rakyat tanggung ragu lagi kerana orang besar buat silap).




Selain daripada itu, tindakan kerajaan zaman itu memang memdapat perhatian seluruh dunia, atas kesedaran penderitaan orang tahanan politik dan seksaan yang dikenakan adalah satu ujian besar atas prinsip dan ketabahan orang tahanan.

Atas kesedaran ini, maka biasanya orang tahanan selalu mendapat pujian dan kata-kata semangat daripada masyarakat seluruh dunia. Berikut adalah sebahagian kad yang diterima oleh orang tahanan politik zaman tersebut.

Nota: anda boleh klik mana-mana gambar untuk pembesaran membaca isi kandungannya.





No comments: