Monday, April 30, 2007

Bagaimana BN Menang di Ijok

Menurut kenyataan Dr. Lee BC, Naib President Parti Keadilan Rakyat Malaysia hari ini, kehilangan 143 undi di pilihanraya kecil Ijok 28/4/07 memang dalam rancangan BN.

Teori ini berfungsi seperti berikut:

1. Kumpulan pertama 143 orang pengundi masuk mengambil kertas undi dan bawa keluar tanpa dimasukkan ke dalam kotak undi. Setiap orang ini akan dibayar sepertimana dijanjikan.

2. Kesemua 143 kertas undi ini akan di bawa oleh satu lagi kumpulan lain masuk ke dalam dewan. Kumpulan ini akan memasukkan kertas yang sudah memangka BN yang dikeluarkan oleh kumpulan pertama tadi. Pada waktu yang sama, kumpulan kedua ini wajib membawa keluar kertas undi baru mereka pungut dalam dewan undi. Begitu juga, mereka akan diberikan ganjaran seperti mereka setujui.

3. Kertas undi yang dibawa keluar oleh kumpulan kedua tadi akan dipangka siap dan diserahkan kepada kumpulan ketiga untuk memasukkan kertas undi yang dikeluarkan oleh kumpulan kedua tadi sambil membawa keluar kertas undi kosong baru untuk kumpulan keempat.

4. Kerja yang sama akan diteruskan berulang sehinggalah kumpulan terakhir (contohnya kitar 20 kali) kumpulan ke-20 sudah tidak sempat lagi samada masa undi tutup atau tidak ada lagi orang untuk bekerja lagi; maka 143 kertas undi ini akan buang sahaja. Oleh yang sedemikian, dalam kotak undi akan kekurangan 143 undi (bandingan bilangan undi dikeluarkan dan bilangan undi dalam kotak).

Beginilah, Dr. Lee telah menjangkakan sekiranya 143 undi berpusing sejumlah 20 kali (pengganda 20 kali), maka kiraan konsevatifnya BN sudah beli dan kawal 2800 undi.

Saudara/i budiman yang bijaksana dan beriman, rakaman perbualan telepon dengan seorang Haji Ahmad telah tersebar dalam youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=eJSJM2ndbSo. Anda sendiri boleh cuba mendengar dan membuat penilaian sendiri kesahihan temubual tersebut

Oleh yang sedemikian, demi untuk membersihkan nama baik negara Islam Hadhari; amatlah tidak bijaksana SPR hanya takat menafi sahaja tanpa memberikan satu penjelasan yang jelas ke atas persoalan yang telah ditimbulkan oleh semua pihak (parti politik, permerhati politik dan NGO) kecuali BN sahaja.

Seruan Bekas Perdana Menteri untuk meneliti sebab-sebab kemenangan di Ijok itu tempat pada masanya. Samada kemenangan BN di Ijok memang bersih atau ada unsur-unsur lain seperti ugutan dan sebagainya.

Dengan itu, sekiranya khabar ini tidak benar; siasatan lengkap dan terbuka pasti akan boleh membantu BN menang dengan lebih megah lagi. Serentak itu juga, boleh membuktikan kepada seluruh dunia bahawa khabar itu tidak benar semata-mata.

Yang saya bimbang adalah, pihak kerajaan kurang bertekad / semangat untuk menyahut cabaran ini, maka ia akan menyebabkan lebih banyak khabar lain bertiup sana-sini. Tanpa maklumat lebih rapi, orang ramai akan beranggapan ini benar.

No comments: