Monday, April 16, 2007

Ijok Hasilkan Menteri Besar Baru

Sepertimana telah saya jangkakan dalam tulisan sebelum ini, Tan Sri Khalid akan diamanahkan oleh Parti Keadilan Rakyat untuk menempur DUN Ijok N11, Selangor pada tangga 28/4/2007.

1. Kehadiran Tan Sri Khalid sebagai seorang warga anak kampung tempatan Kuala Selangor telah menjelaskan bahawa Parti Keadilan Rakyat adalah sebuah parti pelbagai kaum. Di mana keputusan parti tidak berasaskan faktor perkauman semata-mata seperti apa yang dilakukan oleh BN.

Apa yang lebih penting adalah keupayaan calon, kebolehan calon dan kelayakan calon tersebut untuk memimpin rakyat Malaysia (bukan satu kaum sahaja).

2. Lanjutan daripada itu, Ijok akan berpeluang untuk menghasilkan seorang wakil rakyat sebagai Menteri Besar Selangor baru (menurut rancangan PKR untuk menawan Selangor pada pilihanraya ke-12 akan datang). Mengikut sistem perkauman BN, calon MIC telah membantutkan kehendak rakyat untuk mencari seorang calon bakal Menteri Besar untuk kawasan Ijok.

3. Pertempuran di Ijok tidak boleh diperkecilkan sebagai salah satu pilihanraya kecil semata-mata. Ini kerana kemenangan PKR di Ijok boleh mencetuskan suntikan semangat baru pekada PKR dan seterusnya dengan semangat itu akan terus menawan kerajaan negeri kemudian. Kita faham akan tekanan yang dihadapi oleh BN dan UMNO khasnya. Oleh itu, UMNO terpaksa bertungkus-lumus memastikan kemenangan DUN Ijok sungguhpun diwakili oleh calon MIC.

4. Pertandingan di Ijok sebenarnya adalah satu pertandingan langusng di antara Anwar Ibrahim dan Najib Tun Razak. Kita sedia maklum, Anwar telah banyak kali membuat kenyataan terbuka bahawa Tim Perdana Menteri terlibat dalam penerimaan komisen membeli Kapal Seram dan Kapal Terbang serta disyaki dalam kes Altantuya.

Semoga menerusi pilihanray kecil ini, kita dapat penjelasan kes-kes yang melibatkan kepentingan rakyat:

a. Masalah Najib Tun Razak.
b. Masalah Ketua Pengarah BPR.
c. Masalah Timbalan Menteri – Johari.
d. Masalah konsesi TOL.
e. Pertikaian DEB.
f. Kebebasan Kehakiman.
g. Masalah rasuah negara.
h. Masalah pendidikan.
i. Masalah ekonomi, inflasi dan pekerjaan.
j. Masalah SPR dan sistem pilihanraya tulin.
k. Masalah ............

No comments: