Wednesday, April 25, 2007

Perbanding Antara USJ dan Ijok

Berikut adalah gambar diambil di atas Jejantas Jalan Kewajipan USJ (depan Hotel Submit USJ) yang membayangkan kebersihan sebenar kawasan ini yang sepatutnya merupakan bandaraya yang slesa.

Di manakah kesilapannya? Masalah kesedaran sivik pengguna jejantas? Masalah kurang menyelenggaraan MPSJ?


Dengan nyata kalau kita banding dengan suasana Ijok minggu ini, bukan kerana wakil rakyat USJ bermimpi; tetapi oleh kerana kita mengamalkan System Buy Election.

Di bawah sistem ini, sekiranya pilihanraya kecil juga berjalan di USJ, saya pasti kontraktor akan bertugas melakukan kerja pembersihan walaupun pada pukul 1.oo pagi.

Dengan andaian: andaikata saya menjadi Menteri Besar atau Perdana Menteri suatu hari, kerja pertama saya adalah untuk mengubal undang-undang bagi MENGHARAMKAN SEBARANGAN KERJA BELI UNDI / BUY-ELECTION serta-merta. Dalam tempoh pilihanraya, kerajaan saya akan wajib membekukan sebarangan kontrak, peruntukan dan janji-janji yang berunsurkan niat menjatuhkan pihak lawan saya.

Saya rasakan ia penting kerana HANYA melalui cara inilah rakyat akan BERHENTI BERDOAKAN WAKIL RAKYAT CEPAT-CEPAT ATAU BERAMAI-RAMAI PULANG KE DUNIA SATU LAGI. Sebaliknya, mengikut sistem sedia ada, rakyat sengsara, ditindas, dilambakan janji-janji manis jika tiada pilihanraya kecil.

Adakah anda sudi menjadi wakil rakyat yang diharapkan pemergian oleh rakyat setiap hari kerana mendahagakan gula-gula pilihanraya?

No comments: