Sunday, April 29, 2007

Punca Kemenangan BN di Ijok

Kelmarin 28/4/07 kita telah menyaksikan satu pertandingan sengih di antara BN dan PKR. Keputusan yang memihak kepada BN dengan majoriti 1850 dengan sedikita peningkatan jika berbanding dengan pilihanraya 2004.

Di antara beberapa sebab utama telah membantu BN mencapai kemanagan termasuklah:

1. Propaganda yang berat sebelah.
a. BN telah memperalatkan semua media cetak dan pandang-dengar untuk menggambarkan PKR sebagai parti politik yang ganas. PKR disebut-sebut sebagai semua pencetus perselisihan. Walaupun calon PKR 2 kali diserang, tetapi media massa tidak pernah menyentuh sama sekali. Nalurinya, PKR hanya bergantung kepada media internet untuk melimputi laporan sebenarnya. Namun sedemikian, Ijok bukan satu bandaraya yang mempunyai kadar pengguna internet yang tinggi. Maka PKR telah rugi dari segi propaganda.

b. Propaganda mengeksploitasikan isu agama untuk mendengkikan penasihat PKR. Satu contoh yang paling jelas adalah mereka menggunakan sekeping gambar (saya tidak pasti kesahihannya gambar itu) bertajuk: Agen Yahudi! Bersama-sama dengan poster yang lain lagi, ia telah dilekat dengan berleluasa, dengan itu fikiran orang kampung yang mentah dan jujur mungkin telah menghantui sebahagian pengundi terutamanya Melayu / Islam.

c. MCA pula mengeksploitasikan masalah pendidikan 1987 ketika Anwar menjadi Menteri Pendidikan yang melibatkan SRJK(C). Sungguhpun Anwar telah menyuarakan kesedihan sekiranya keptusannya pada ketika itu tidak secocok. Akan tetapi, MCA akan lupa atas tanggungjawab kolektif wakilnya dalam Kabinet tidak membantah keputusan Kementerian ketika itu. Persoalannya, Anwar sanggup mohon maaf, bagaimana pula ahli-ahli Kabinet pada 1987 tetapi masih membisu sehingga hari ini? Adakah ini bererti wakil MCA akui mereka hanya menjadi tukang angguk dalam Kabinet? Kalau bukan tukang angguk, kenapa bantahan mereka dalam Kabinet 1987 tidak berbuahkan hasil?

Sewaktu kempen juga, Setiausaha Agong Pemuda MCA YB Wee ketika menjawab permintaan ahli SOS (Sekolah Rendah Damansara) membuka semula sekolah mereka. YB menjawab itu bergantung kepada keputusan pilihanraya. Semalam, BN telah menang besar, bolehkah YB wakil Pemuda MCA tunaikan janjinya membuka semula sekolah yang telah diarah tutuk / dibiarkan menjadi semak-samun selama 7 tahun? Jikalau MCA benar berpengaruh, tidak ada sebab untuk berdolak-balik lagi dengan membuka serta-merta sekolah Damansara yang memdiperlukan oleh masyarakat setempat.

Ini membuktikan bahawasanya, memang wakil MCA dalam kerajaan hanya sekadar persembahan semata-mata termasuklah tragedi 1987 yang tersebut di atas.

d. Apa erti: Gempur? Menurut Kamus Dewan yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka (bahan rujukan rasmi Bahasa Malaysia) Gempur bereti Diserang dan Dibinasakan, Dihancurkan. Simtom / tanda-tanda keganasan sudah mulai bahangnya pada hari pencalonan lagi, di mana barisan penyokong telah cuba disekat, mereka hanya membenarkan calon memasuki tapak pencalonan. Kemudian ia disambut pula dengan hujan botol minuman berlebel BN dan kayu serta tiang bendera. Lanjutan daripada itu, calon PKR cuba diserang selepas bersarapan tengahhari dengan Jeff Ooi dan satu lagi percubaan menyerang ketika calon melawat suatu kawasan pengundi. Ini semua tidak dilaporkan, sebaliknya, Menteri Besar Selangor pernah menyifatkan ini mungkin sendiwara PKR sendiri. Akhirnya, kepada sesiapa yang mengunjungi Ijok, anda boleh lihat banner besar: Pemuda Gempur, PKR Terkubur. Adakah ini bererti BN telah secara tidak langusng mengakui merekalah yang selalu menjalankan kerja-kerja GEMPUR sepertimana yang ditafsirkan oleh Kamus Dewan?

2. Senarai Pungudi Yang Kurang Bersih.
Walaupun Pengurusi dan Setiausaha SPR tidak pernah mengaku kewujudan pengundi hantu, termasuk di Ijok. Akan tetapi, SPR juga tidak pernah menjawab / buat penjelasan sebab-sebab kewujudan pengundi yang hanya berusia 8 tahun dan melebihi 100 tahun masih banyak di Ijok? Begitu juga dengan kod negeri 16 yang kita tidak tahu tempat lahir pengundi tersebut (rujuk kepada karangan Generasi Baru Ijok). Menurut laporan Malaysiakini juga terdapat pengundi di mana namanya telah diundi oleh orang lain di Pekan Ijok. Apakah tindakan telah dan akan diambil oleh SPR atas semua kejadian sedemikian selain daripada penafian buta semata-mata.

3. Kekaburan Misi PKR Yang Jelas.
Kelemahan yang nampak di pihak PKR adalah mereka tidak mempaparkan Misi mereka sekiranya PKR menjadi pemerintah nanti. Sebarnya, pilihanraya kecil Ijok adalah satu medan paling sesuai untuk PKR memperkenalkan Misi parti sebelum pilihanraya umum ke-12. Apakah perubahan yang akan PKR bawakan? Apakah perbezaan yang dijanjikan oleh PKR berbanding dengan BN? Apakah dan bagaimanakan manfaat rakayt akan dipertahankan di bawah misi PKR? Apakah alternatif pentadbiran yang bakal menggantikan BN untuk kemajuan ekonomi negeri? Dan sebagainya...... Ia penting kerana propaganda BN pernah menyebut kalau PKR tadbir pun benda yang sama akan berlaku seperti BN juga. Dalam ertia kata lain, PKR telah terlepas peluang keemasan itu, sebaliknya hanya lebih cenderung kepada serangan kelemahan-kelemahan pentadbiran BN tanpa formula gantian yang kukuh dan sahih / nyata.

4. Politik Wang.
Sewaktu kempen, ada pengundi telah menyuarakan ada sebahagian taman setiap rumah dapat wang RM200.00. Oleh kerana tidak ada saluran untuk aduan dan siasatan atas kesahihannya, maka telah timbul berbagai-bagai khabar angin ada yang menyatakan sesiapa yang berkesempatan mengambil gambar pangka BN dengan telepon bimbit akan diberi ganjaran RM200.00. Sungguhpun khabar-khabar angin sedemikian bertiup dengan kuat, namun kita tidak tahu agensi mana yang harus bertanggungjawab untuk siasatan? Adakah kerajaan serius atas khabar angin ini? Sejauhmanakah ketagasan kerajaan membanteras gejala ini untuk membersihkan nama baik pihak menang / kaya sekiranya ia tidak benar?

5. Sokongan Rakyat – terutamanya masyarakat India.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa BN juga mendapati sokongan besar terutamanya undi masyarakat India. Kawasan-kawasan penematan masyarakat India sentiasa cuba disekat bagi wakil PKR menyampaikan maklumat pertandingan. Ugutan mungkin berlaku.

Apakah langkah seterusnya harus PKR lakukan untuk merombak suasana yang mencederung satu belah ini? Akan bersambung.....

No comments: