Sunday, December 02, 2007

Pemuda UMNO Sendiri Lawan!!!

Dahulu slogan: Bersih, Cekap dan Amanah pernah menjadi dasar bekas Perdana Menteri suatu ketika. Begitu juga, beliau memperkenalkan motto: "Kepimpinan Melalui Teladan". Adakah kerana pertukaran Perdana Menteri, maka ia tidak relevan lagi pada hari ini?

Dilaporkan Pemuda UMNO daripada Bahagian Tanjung dan Bayan Baru, Pulau Pinang telah saling tumbuk-menumbuk dalam gelanggang bola sepak sewaktu pertandingan di antara bahagian Pemuda UMNO.


Turut dilaporkan Ketua Pemuda UMNO Pusat menyatakan pergaduhan dalam gelanggang adalah satu perkara yang lumrah di seluruh dunia. Motif pergaduhan adalah kerana masing-masing mengejar kemenangan, bukan perbezaan fahaman politik.

Memang benar, pergaduhan dalam pertandingan sukan sentiasa berlaku di luar negara, justeru itu adakah kita masih merasa bangga dengan kejadian seumpama ini?

Sebaliknya, jika kita boleh boleh menerima teladan kekasaran atau pergaduhan, bagaimana pula kita tidak boleh menerima keteladanan Perhimpunan Aman yang mengizinkan rakyat meluahkan perasaan?

Lebih-lebih lagi, perhimpunan aman ini tidak melibatkan tumbuk-menumbuk yang boleh mencederakan badan.

Apa yang meneranjatkan adalah nampaknya Ketua Pemuda masih cuba membela kemunasabahan pergaduhan dengan alasan ini kejadian biasa di luar negara?

Adakah ini bermaksub bahawa mereka tidak mempunyai semangat kesukanan langusng? Seandainya ini benar, maka tidak hairanlah semakin ramai warga Melayu yang berpendapat seperti ditunjukkan dalam gambar berikut:

No comments: