Sunday, December 16, 2007

Borak-Borak Seperti Amin Black

Perkataan Borak-borak adalah korum khas En Amin Black di Malaysiakini.



Ini hanya borak-borak umum, kecuali mereka yang makan cili rasa pedas.

Hari ini saya cuba membawa cerita Mahkamah. Dalam sejarah China selama 5,000 tahun; ia mempunyai satu perpatah yang bererti: "Mahkamah Itu Adil".

Memang, dalam zaman yang moden ini, khasnya mana-mana kerajaan yang menggelar diri sebagai teladan negara-negara lain pasti tidak akan mengabaikan keadilan mahkamah.

Namun sedemikian, dengan cara borak-borak saya ingin membincangkan ayat ini sedikit lebih mendalam.

Iaitu, jika kamu teliti dengan halus phasafa ini hanya kata "Mahkamah"; ia tidak menjamin "Hakim itu adil". Dalam kontek ini, sudah pasti Bangunan Mahkamah itu adil.

Contohnya, jika bangunan mahkamah itu runtuh umpamanya, ia akan menimbus semua orang di dalamnya tanpa mengira latar belakangnya. Begitu juga, jika mahkamah itu bocor banjir, ia juga akan melemaskan semua yang di dalamnya tanpa mengira status dan pangkat.

Akan tetapi, benda selain daripada bangunan mahkamah itu berada di laur jaminannya.

Kepada sesiapa yang berminat boleh mencari satu VCD dari China bertajuk: "Chew Chi Tar Kuan Shi". Ia bermaksud "Cik Chew Chi Lawan Dalam Mahkamah".

Cerita ini menonjolkan seorang wanita kampung miskin di China telah ditindas, dianiayai dan dihina oleh orang yang berkuasa dan kaya. Oleh itu, beliau mengambil tindakan mahkamah menuntut hak asasinya.

Akibatnya, semua penghakiman hakim sudah dipengaruhi atau dibeli oleh orang berkuasa dan kaya. Maka, beliau bukan sahaja kalah dalam semua pembicaraan, walaupun mempunyai asas dan bukti yang kukuh dan sahih.

Rayuan demi rayuan, menjelajahi seluruh negara mengemiskan bantuan pegawai tinggi, orang besar, orang berkuasa, perjuang bangsa serta pembela rakyat; nasibnya tidak berubah kerana tidak mampu berlawan dengan yang kaya dan berkuasa, Cik Chew Chi muflis akhirnya.

Kesan daripada itu, dia menghina menjadi manusia dan hidupnya turut melarat, dihina dan didiskriminasi ooleh orang kaya.

Pengajarannya, mungkin hanyalah Mahkamah Tuhan boleh Cik Chew Chi menegakkan keadilan dan kebenaran. Selain daripada itu juga hanya Mahkamah Tuhan sahaja berani hukum penjahat-penjahat yang bermaharajalela, tidak berperi-kemanusiaan ke dalam NERAKA (kerana hakim tunduk dengan kuasa besar, tidak berani menjatuhkan penjara atas pendosa-pendosa).

Inilah hakikat dunia sekarang. Apa yang wajar kita menyumbang untuk sebuah masyarakat yang lebih adil dan saksama?

No comments: