Sunday, December 09, 2007

"Pengganas Tulin" Memang Menggerunkan

Makna "Pengganas" mungkin samar-samar dalam fikiran orang ramai. Apakah tafsiran sebenar perkataan ini?

Umumnya, media cetak selalu memberikan gambaran pengganas sebagai mana-mana individu atau kumpulan manusia yang sentiasa bertindak ganas. Namun tafsiran "ganas" pula mempunyai garis panduan yang berbeza-beza antara negara berlainan.

Lumrahnya, yang selalu disebut sebagai pengganas termasuklah: kumpulan Taliban sebagai pengganas agama menggunakan cara peperangan. Taliban juga telah mengebom warisan pusaka dunia dalam kawasan Afganhanistan yang berpatung Buddha (gambar di bawah).



Bagi tafsiran Thailand pula, pemisah kumpulan di Selatan Thailand sebagai pengganas kerana sentiasa melakukan pengeboman harta awam.

Di Filipina pula, kumpulan "Abu Sayya" dikatakan sebagai pengganas.

Gambar di bawah pula menggambarkan keganasan penggnasa seperti Taliban (harimau) membaham manusia bila-bila masa.


Sebenarnya, dalam phasafar China memang tersebut bahawa: Kezaliman adalah lebih merbahaya daripada harimau.

Berita berikut pula melaporkan warganegara Malaysia didakwa membantu mengangkut senjata bagi pihak pengganas di Filipina. Lantaran itu, orang itu dikenakan dakwaan.



Selain daripada itu, Ketua Polis Daerah Johor Bharu Selatan telah ancaman dibunuh kerana menjalankan tugasannya sebagai Ketua Polis Daerah. Adakah ancaman ini juga tergolong dalam ketegori pengganasa?



Di sini, saya bukan untuk mendebat siapakah pengganas antarabangsa; tetapi untuk mencari satu takrifan 'pengganas' yang lebih nyata dan asas bukti-bukti minima untuk menyokong tuduhan ini.

Saya bukan untuk membela sesiapa, termasuklah al-Ma'unah, JI, KMM mahupun Hindraf.




Kebetulan, baru-baru ini Hindraf telah diklasifikasikan sebagai pengganas. Maka, beberapa orang pemimpinya di kenakan tindakan tahanan tanpa bicara.

Memang tidak dapat tidak semua orang setuju pengganas itu memang mengerunkan. Ia akan mengancan keselamatan masyarakat, negara dan ahli-ahli keluarga kita semua.

Dalam pada itu, dalam masyarakat majmuk seperti Malaysia, demi untuk mengelakkan prasangka; apakah fakta sokongan minima kerajaan wajar salurkan kepada orang awam agar kita bersama-sama kita berwaspada.

Yang pasti, pendedahan fakta sokongan kerajaan akan lebih menyakinkan sokongan masyarakat awam atau tindakan tahanan tanpa bicara. Sebaliknya, pendakwaan dalam mahkamah terbuka demi untuk berikan peluang membela diri wajar menjadi pilihan pertama.

Kesimpulan: apakah takrifan pengganas ala Malaysia? Apakah fakta minima yang diperlukan untuk klsifikasi ini?

No comments: