Friday, December 08, 2006

Soal Ketua Pembangkang Di Parlimen
Saya ingin mengucapkan syabas kepada Senator yang mengambil tindakan mahkamah selepas beliau dilaporkan memcetak AP Palsu. Ini adalah satu tindakan berani yang patut kita galakkan kerana sekiranya laporan itu tidak benar, beliau patut mencari jalan memperbersihkan namanya, bukan takat nafi 'saya tak buat AP palsu'.

Sebaliknya, kita pandang kembali memang banyak kes yang tergantung tidak ada siasatan walaupun sudah berkali-kali dilaporkan. Dalam suasana begini, sudah pasti rakyat akan membuat kesimpulan orang itu jurang kerana dia 'takutkan bayang sendiri'.

Sepertimana saya cadangkan sebelum ini, siasatan lengkap dan profesional BPR / Polis wajar diumumkan terbuka (sekurang-kurangnya kepada Parlimen untuk elakkan tindakan sambilan undang-undang oleh mana-mana pihak) sekiranya ia melibatkan darah-peluh DANA RAKYAT bernilai ratusan juta ringgit. Dengan itu, rakyat akan dapat menghakimi dengan sempurna sambil meningkatkan kredibiliti BPR / Polis.

Berikut adalah petikan catatan persidangan Dewan Rakyat pada 6-12-2006, muka surat 72 & 73 sertai laporan akhbar Sin Chew Jit Poh pada 7-12-2006.

Tajuk perbahasan berkisar kepada khabar penjual kapal selam telah membayar komisen USD100 juta kepada orang tertinggi dan juga cara perolehan bahan letupan C4 yang melibatkan warga Mongolia baru-baru ini.

Untuk laporan penuh, sila rujuk kepada:
http://www.parlimen.gov.my/hindex/pdf/DR-06122006.pdf mukasurat 72-73. Anda juga boleh klik laporan tersebut untuk pembesaran.

Bagaimana pandangan saudara/i?


















No comments: