Sunday, December 10, 2006

Konsep Perkongsian Kuasa Barisan Nasional?

Menurut laporan hari ini, semalam Ketua Menteri Pulau Pinang Tan Sri Koh Tsu Koon telah menyatakan kesefahman BN telah menetapkan jawatan Ketua Menteri akan terus disandang oleh Orang Cina, selagi jumlah kerusi Ahli Dewan Undangan Negeri daripada MCA dan Gerakan melebihi UMNO.

Oleh itu, Tan Sri Koh telah berkiasan demi untuk mempertahankan jawatan Ketua Menteri terus disandang oleh orang Cina, sokongan kepada wakil calon daripada BN tidak boleh pandang ringan.

Laporan tersebut juga disertakan kedudukan komposisi Dewan Perundangan negeri sekarang:



Disini saya ingin menjemputkan saudara/I membincangkan beberapa persoalan asas berlandaskan berita tersebut:

a. Adakah anda setuju perkongsian kuasan BN adalah berasaskan jumlah kerusi yang menang dalam pilihanraya?
b. Adakah anda percaya jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang bukan disandang oleh orang Cina sekiranya wakil dalam BN (Cina) kurang daripada BN?

c. Sekiranya kenyataan (b) di atas benar, adakah ini merupakan caturan UMNO pada beberapa bulan lalu sudah menunjukkan taring untuk merampas jawatan ini?

d. Sekiranya (b) & (c) benar jawatan Ketua Menteri tidak lagi disandang oleh orang Cina, sejauhmanakah kemungkinan ia disandang oleh wakil MIC (juga bukan Cina)?

e. Adakah anda percaya kepada teori parti pembangkang sekarang bahawa BN sedang mengamalkan ‘devide & rule’ (pecah dan perintah)? Dimanakah wakil Cina akan beritahu masyarakat Cina kebahayaan kalau tidak sokong mereka, wakil Melayu akan beritahu masyarakat Melay kebahayaan kalau tidak sokong mereka dan seterusnya juga wakil India.

f. Adakah anda percaya konsep ini hanya pakai-guna di negeri Pulau Pinang atau seluruh negara?

g. Sekiranya (f) itu terpakai di seluruh negara, adakah anda percayai sekiranya jumlah Ahli Dewan Undangan Selangor / Perak dari UMNO kurang daripada jumlah gabung MCA & Gerakan, menteri Besar negeri tersebut akan bertukar kepada parti lain?

Ini adalah satu tajuk penting di mana kepimpinan sesebuah kerajaan akan memberi kesan yang besar dan mendalam kepada kita serta anak-cucu kita seterusnya. Oleh itu, biarlah kita bincang bersama secara professional, rational, tidak emosi serta tulus ikhlas demi faedah masyarakat dan negara.



No comments: