Tuesday, August 14, 2007

Gerakan Demokrasi dan Anti Korupsi

Dua hari yang lalu (Isnin), Pengerusi Gerak telah dijemput untuk mengadakan satu wawancara eksklusif dengan Oriental Daily (suratkhabar harian Mandarin).

Dalam wawancara tersebut, Pengerusi Gerak telah menghuraikan latar belakang, pembentukan, operasi, gerak-kerja dan sasaran Gerak.

Pada waktu yang sama juga, Gerak merancang menaja penjelajahan solo oleh Zainuddin seluruh negara semperna meraikan hari kemerdekaan. Beliau akan menjelajar seluruh Semenanjung sambil menghantarkan memorandum kepada semua Menteri Besar / Ketua Menteri negeri masing-masing berkaitan dengan anti-korupsi.

Sepanjang perjalanan Zainudin akan disambut oleh Jawatankuasa Gerak Negeri yang sudah dibentuk kebelakangan ini. Dengan itu, Gerak Negeri juga turut memainkan peranan yang penting dalam usaha memerangi rasuah ini.

Lebih daripada itu, Pengerusi Gerak juga akan mendedahkan nama Menteri yang disyaki menyalahgunakan dana syarikat awam untuk membayar hutang sendiri, sekiranya Perdana Menteri lembab bertindak atas memorandum yang telah dihantarkan ke JPM awal bulan June lalu.

Tambahan pula, menurut maklumat dalaman Gerak; pada minggu depan Gerak akan mendedahkan satu lagi kes salah-guna wang kerajaan di sebuah kementerian juga (seperti FAMA minggu lalu). Maklumat lanjut akan dikeluarkan dan pasti akan mengejutkan kerana melibatkan Kementerian bukan lelaki pula.

No comments: