Monday, August 20, 2007

Broga: Teladan Rakyat Malaysia

Pada sabtu yang lalu (18/8/07) pukul 6.00 petang, Restoran Ling Kee telah dipenuhi oleh segenap lapisan penduduk Broga. Dijangkakan hamper 100 meja memuatkan 1000 orang siap diduduki oleh yang dewasa, muda, lelaki, perempuan, Cina, Melayu, India dan sebagainya.

Walaupun restoran ini terletak agar terpencil namun suasana amat meriah dan panas, meriah dan majlis makan mala mini turut disokong oleh Tian Chua dan Cikgu Lee dari PKR; Lim Kit Siang, Teressa Kok, Ronnie Liu dari DAP, Nasaruddin Mat Isa dan Zulkifli dari PAS.

Sungguhpun hidangan bergaya kampong yang sekala jimat-cermat; tetapi hadiran-hadirin nampaknya lebih menghargai suasana keriangan meraikan kemangan mereka menang dalam perjuangan menentang pembinaan incinerator di Broga.

Sindiran pula, akibat daripada kemenangan penduduk Broga dan akibat daripada kelembapan pengurusan pemimpin BN; rakyat kini terpaksa menanggung pampas an beratusan juta ringgit selepas pembatalan ini.

Siapa pula silap? Siapa perlu bertanggungjawab? Siapa pula yang kekal dapat untung daripada wang pampas an? Siapa pula yang menanggung rugi pampas an ini?

Apa yang perlu saya tekankan di sini adalah jawatankuasa ini selain daripada diketuai oleh Zulkifli sebagai Pengerusi, seorang lagi anak muda perempuan yang bernama Alice memainkan peranan yang amat penting, berani, tabah, tegas, bersungguh-sungguh dan berprinsip. Dalam proses pembantahan, berbagai-bagai rintangan dilalui, cabaran demi cabaran Berjaya beliau mengharungi; akhirnya mengorbanannya tidak siar-siar dengan membuahkan hasil yang amat luar biasa.

Tian Chua bersama peguan cara jawatankuasa.

Tian dan Cikgu Lee menerima penghargaan.

Alice bersama dengan penyokong menjayakan perjuangan mereka.

Peguam menyerahkan perintah mahkamah kepada Alice.

Arul memberikan kata-kata semangat.

Li Kang Setiausaha Dr Lee Boon Chye menerima saguhati.

Tian bersama Teressa Kok.

Pemimpin PKR, Pas dan DAP bergembleng tenaga dalam isu Broga.




No comments: