Sunday, August 05, 2007

Masalah Keselamatan Masyarakat Terancam

Minggu lalu, masyarakt terperangjat dengan berita ada pihak cuba mengugut YB Bintulu dan IGP melalui hantar peluru senapang. Ugutan yang serupa juga dihadapi oleh KPD Johor Bharu.


Ia jelas menggambarkan tahap kemaharajalelaan pihak penjenayah berkumpulan telah mencecah tahap yang amat merunsingkan kita.

Numun sedemikian, ada parti politik yang lebih mementingkan kekuasaan politik daripada kesejahteraan masyarakat dengan membazirkan sumber tenaga polis untuk menekan pengelola blog. Memang disetujui bahawa blog juga perlu bersikap bertanggungjawab, tetapi saya berpendapat sekiranya ada unsur fitnah; maka pihak dituduh wajar mengambil tindakan mahkamah seperti KPD Sentul semalam berhubung dengan satu kenyataan kes membunuh.

Tidak ketinggalan juga, kerunsingan penduduk daripada Batang Berjuntai sudah dikelumuni oleh masalah ancaman kumpulan samseng sekian lama; laporan polis telah banyak kali dibuat tetapi tidak berbuahkan hasil.

Oleh kerana itu, dengan bantuan kepimpinan Parti Keadilan Rakayt, golongan ditindas tidak dapat tidak terpaksa memanjangkan rintihan mereka kepada Ibu Pejabat Kontinjen Selangor di Shah Alam. Di bawah mereka memaparkan laporan awal mereka sambil menonjolkan ketidakpuasan mereka kerana kelembapan Ibu Pejabat Polis Kuala Selangor dalam menangani masalahnya.

Ekoran daripada kunjungan penduduk Batang Berjuntai ke IPK Selangor, maka Ketua Polis Selangor telah mengumumkan tindakan serbuan berjaya menangkap 13 orang untuk siasatan lanjut.


Semoga dengan ini boleh selesai masalah setempat itu. Kemudian, kerajaan lebih prihatin hanya mengamanahkan orang yang jujur sahaj untuk jawatan penting sepertimana disebutkan oleh Raja Muda Perak.

No comments: