Tuesday, February 20, 2007

Polis DiRaja Malaysia Tersepit?
Penterjemahan daripada Oriental Daily
http://www.orientaldaily.com.my/index.asp

他們要隻眼開隻眼閉 政治人物干涉辦案 - Saturday, February 17, 2007
Mereka Mahu Kami Tutup Sebelah Mata -
Campur-tangan Orang Politik Dalam Siasatan

(吉隆坡16日訊)全國警察總長丹斯里慕沙哈山披露,在打擊罪案時,警隊有時會面對政府人物的「干擾」,要求警察「隻眼開,隻眼閉」。

(Kuala Lumpur, 16) Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan mendedahkan, sewaktu memerangi jenayah, kadang-kala polis menghadapi "campur-tangan" orang kerajaan, mereka mahukan polis [buka sebelah, tutup sebelah mata].

他說,有時候警察會面對身不由己的情況,因為政治人物要求警察「隻眼開,隻眼閉」(tutup mata sebelah)。
Beliau kata, pada keadaan tertentu polis juga terkongkong, kerana orang politik mahukan polis tutup sebelah mata.


「(別干擾了)讓警方獨自去完成工作吧…」
"Jangan ganggu, biar polis jalankan tugas dengan bebas untuk menyempurnakan tugas....."

他說,當一名警察涉及貪污,有關警察便會對罪案「隻眼開,隻眼閉」,造成社會治安敗壞。

Beliau menabah, apabila seorang polis terlibat dengan rasuah, polis berkanaan akan melayan penjenayah tutup sebelah mata, janjutan itu keselamatan sosial dirosakkan.

丹斯里慕沙哈山今日在國家語文出版局出席「大馬罪案與社會價值觀改變」座談會時,提到目前警隊常面對的問題及困境。
Tan Sri Musa Hassan hari menghadiri sebuah forum di Dewan Bahasa dan Pustaka, dia menyentuh tentang cabaran polis dan dilema mereka.


他說,現在的警察非常注重物質要求,初踏入社會便駕房車,反觀他年輕時,月薪僅僅200令吉,由於薪金少,沒能力買交通工作,只好每日搭巴士及步行上班,此情況維持了三年,月薪跳升至400令吉,才買一輛價值1500令吉的二手車代步。
Beliau tambah, polis amat mementingkan perbendaharaan, baru bekerja sudah impikan kereta mewah. Pada zaman beliau sendiri, gaji bulan hanya $200, oleh kerana gaji rendah, tidak mampu beli kenderaan, beliau menaiki bas dan jalan kaki ke pejabat bekerja selama 3 tahun. Apabila gajinya menambah $400, baru membeli sebuah kenderaan guna-pakai bernilai $1500.


「可是,現在的警察一踏入社會便急著買大車,卻不會量入為出,沒想過本身薪金是否足夠應付生活開銷,當生活捉襟見肘,才慌得找「其他途徑」解決財務問題,這就是問題關鍵。」
"Tetapi, sekarang polis serta-merta mahukan kereta besar sebaik saja berkhidmat sebagai polis, perbelanjaan melbihi pendapatan, tidak pernah memikirkan kemampuan pendapatan, baru gopoh untuk mencari 'jalan lain' untuk selesaikan masalah kewangan. Inilah masalah pokok kita'.


他說,如果一個人的思想不正確,就會做出不正確的事情,所以這些警察的物質思想必須改變,問題才能解決。
Beliau menekankan, sekiranya fikiran seseorang sudah serong, maka dia akan melakukan kerja yang seleweng, oleh kerana itu pemikirkan polis patut berubah sebagai penyelesaian asas masalah.

慕沙哈山還指出,一個人並不能貪污,只有所有人一起進行,才可以貪污。
Musa Hassan juga menyebut, seorang tidak boleh rasuah, ia hanya berlaku dengan melibatkan sekelompok orang, barulah ada rasuah.

「一名警察貪污足以毀掉一個國家,因為警察肩負保衛國家治安的重任,如果警察貪污,人民不再信任國家,這個國家便會逐漸毀滅。同時,貪污也會讓犯罪份子輕易潛入我國。」
Rasuah seorang polis mampu menggadai sesebuah negara, kerana polis memikul amanah memelihara keselamatan negara, jikalau polis rasuah, negara itu akan mengarah ke arah kejahanaman. Serentak itu, perasuah juga akan memberikan kelonggaran penjenayah luar negeri sedulup masuk negara kita.

他指出,如果他發現警官或警員涉及貪污,警隊照樣會逮捕有關警察,將他控上法庭。
Beliau menekankan, selagi beliau mengesan pegawai polis rasuah, pasukan polis akan menangkap pegawai berkanaan, mendakwa mereka ke mahkamah.

「如果法庭沒作任何裁決,但在證據足夠之下,我會親自下令有關警察停職,過去已有多名警察已被令停職了。」
Sekiranya mahkamah tidak memberikan keputusan, akan tetapi dengan bukti yang sahih, saya akan mengarahkan pegawai itu dihentikan tugas, sebelum ini sudah ada banyak pegawai polis dihukum henti kerja.

他說,思想正確的警察在辦事時,是「色盲」的,意既不分膚色不分種族,不管對方是何人,只要犯法,就必須接受法律制裁。
Polis mempunyai fikiran yang waras, mereka adalah 'buta warna', kerana polis tidak membezakan warna kulit, tanpa mengira sesiapa, selagi melanggar undang-undang, mana-mana orang mesti tertakluk kepada hukuman undang-undang.

「這是因為我們是專業的,而且是受過訓練,我要「大馬警察」名稱相等於專業人士,我也要警察懂得應對社會大眾。」
Ini adalah kerana kami adalah profesional, tamat latihan lengkap, saya inginkan Polis DiRaja Malaysia disetandingi profesion yang lain. Saya juga mahu polis faham dan handai berhadapan dengan masyarakat.

Saya amat mengalu-alukan pendirian Ketua Polis Negara bahawa;

1. Polis harus dijadikan profesional.
2. Polis harus buta warna kerana mereka tidak pernah membezakan warna kulit.
3. Rasuah adalah musuh negara, khasnya polis yang diamanahkan memelihara keselamatan negara.
4. Orang politik wajar kurang campur-tangan polis menjalankan tugas.

Namun sedemikian, impian seorang Ketua Polis Negara mungkin tetap hanya menjadi impian jika impian ini tidak diterjemahkan dalam pelaksaan tugas harian. Memang kita akui, majoriti daripada pegawai polis adalah ikhlas, bersungguh-sungguh, jujur dan amanah; oleh kerana itu kita tidak wajar membenarkan segelintir kecil pegawai yang akan merosakan nama baik dan kewibawaan pasukan polis pada keselurhannya.

Sungguhpun sedemikian bicara kita, apa yang saya tekankan di sini adalah bagaimanakah kita segenap lapisan raykat boleh menggembleng tenaga untuk memastikan impian ini tercapai dan terlaksana disemua peringkat pentadbiran polis dalam negara. Di antara rungutan yang sering kita baca dalam laporan akhbar adalah terdapat banyak laporan polis yang bagaikan batu jatuh dalam lubok walaupun sudah bertahun-tahun lama, barangkali inilah contoh compur-tangan orang politik untuk memaksa polis jangan lanjutkan siasatan?


Dalam keadaan dilema ini, siapakah penyebab? Siapakah penyelamat yang mampu untuk tolong membebaskan PDRM daripada belenggu kongkongan ini? Saya? Kamu? Kerajaan? Atau kita semua?

No comments: