Wednesday, February 14, 2007

Perdebatan antara PPM & Pemuda MCA: Sendiwara?

Kebelakangan ini Setiausaha Agung Pemuda MCA dengan nada yang amat lantang mengecam dan mengutuk pihak PPM terlalu menekankan keuntungan. PPM dikatakan menindas golongan penjaja dan perniagaan kecil.

Dada akhbar harian aliran Mandarin telah meluangkan ruangan yang besar melaporkan perdebatan mereka. Pada minggu yang lalu, Ketua Eksekutif PPM telah mengadakan forum terbesar siaran langsung berdebat dengan wakil Pemuda MCA.

Menurut gambaran Pemuda MCA, PPM bagaikan lintah darat yang menghisap darah dengan mengenakan bayaran hak cipta yang terlalu mahal dan meliputi segenap perniagaan termasuk pemandu teksi, kedai kopi, kedai gunting rambut dan sebagainya. Yang menjadi pencetus isu adalah PPM dituduh mengenakan bayaran hak cipta lagu Tahun Baru Cina yang terlalu mahal. Lanjutan daripada itu, suasana tahun baru telah ditenggelamkan tanpa nyanyi lagu dan musik perayaan tahun baru Cina.

Disebalik tuduhan Pemuda MCA, pihak PPM mengaskan pertubuhan mereka hanya menjalankan tugas yang diamanahkan oleh ahli-ahli pertubuhan mengikut lunas undang-undang Parlimen.

Saya tidak faham secara mendalam akan peruntukan undang-undang yang sedia ada, namun saya berpendapat perdebatan ini adalah satu permainan budak-budakan semata-mata.

Sekiranya saya adalah wakil rakyat dan ahli komponent barisan pemerintah kerajaan, saya akan:

1. Mengenal-pasti adakah pihak PPM memungut bayaran mengikut undang-undang?

2. Sekiranya tidak, aduan kepada Kementerian Hal Ehwal Pengguna dan melalui kemneterian, segala kesilapan boleh dibetulkan tanpa perdebatan untuk mencari publisiti murah.

3. Sekiranya PPM adalah mengikuti peruntukan undang-undang, dan pada waktu yang jikalau didapati benar PPM telah menindas golongan masyarakat umum, secara diam-ubi mendesak kerajaan meminda undang-undang di Parlimen segera.

Ini adalah jalan yang paling mudah, cepat dan efektif untuk membela kepentingan masyarakat bukan melalui perdebatan dan cabar-mencabar antara satu sama lain.

Pada hemat saya, sekiranya keadaan (3) wujud, kita perlu fikir kembali siapa yang mengubal undang-undang ini pada masa lalu? Parti mana yang berlibat? Parti mana yang menyokong dan siapa yang membantah semasa perbahasan di Parlimen? Lalu, siapa / parti mana yang wajib bertanggungjawab jika ia benar menindas masyarakat.


Nescaya, orang / parti yang dahulu sokong undang-undang ini patut bertanggungjawab penuh ke atas penindas ini. Apakah ganti-rugi daripada pemimpin dan parti yang gagal mempertahankan hak rakyat itu meletak jawatan segera?

Mungkin anda tidak setuju dengan pendapat cetek saya, mai lah sama-sama kita bincangkan untuk mencari rumusan yang benar.

Sila rujuk kepada http://www.ppm.org.my untuk maklumat lanjut tentang PPM.

No comments: