Friday, August 03, 2007

Peranan OIC Menangani Tragedi Culikan

Minggu lalu telah saya sentuh apakah peranan OIC serta Perdana Menteri menangani kegagasan penculikan oleh pemberontak Taliban sambil membunuh orang awam yang pergi ke Afghanistan memberikan bantuan kemanusian [Tajuk Selamat Pulang PM].

Kita semua sebagai rakyat dari negara Pengerusi OIC sudah pasti mengharapakan Malaysia mampu memmainkan peranan yang bernas terhadapa keamanan dunia sejagat.

Laporan demi laporan tragedi seperti pemubunhan pemberontak Taliban menculik dan membunuh sukarelawan yang perlu ke Afghanistan untuk bantuan kemanusiaan; pastinya samada langusng atau tidak langsung memberikan tanggapan negetif terhadap OIC dan nama agama kerana Taliban mengeksploitasikannya.

Adakah OIC sanggup melihat golongan culikan bantuan kemanusiaan ini seolah-olah mereka MENCURAHKAN AIR ATAS DAUN KELADI? Bagaimanakah masyarakat dunia akan terus memberikan bantuan kepada golongan yang hadapi kesusahan kerana bantuan kemanusiaan pula dihukum tembak mati?

Adakah OIC tidak mampu melakukan sebarang usaha membena bagi menyelesaikan krisis culikan warga Korea?

Adakah OIC sudah mencuba melakukan sesuatu untuk membebaskan orang tahanan tetapi gagal? Ini bermakna Taliban tidak menghiraukan kewujudan OIC sama sekali?


No comments: