Sunday, January 06, 2008

Integriti Pengerusi SPR Utuh?

Memang tidak dapat dinafikan keadilan SPR akan terus “sengek” demi untuk memastikan kemenangan sesuatu pihak tertentu.

Selain daripada membicarakan dan menunjuk jari kepada SPR yang memang sudah ketahui umum berat-sebelah atau pilih-kasih, tetapi ingat bahawa serentak dengan itu, adakah menjadi kewajipan dan tanggungjawab seseorang pemimpin pembangkang untuk menilai diri:

a. Sejauhmanakah kepimpinan parti menangan masalah ketelusan pilihanraya?

b. Apakah strategik mereka seandainya SPR terus „sengek“?

c. Adakah semua calon dan bakal calon partinya memahami pengurusan pilihanraya yang sedia ada?

d. Adakah semua calon dan bakal calon partinya mengetahui bentuk kepincangan-kepincangan pilihanraya dan kelemahan diri sendiribersaing dalam suasana yang “sengek”?

e. Adakah semua calon dan bakal calon partinya sudah berusaha lebih gigihuntuk menampung kekurangan diri dalam system “sengek” ini?

f. Adakah semua calon dan bakal calon partinya sedar dan tahu bagaimana boleh meminimakan kekurangan diri agar terus berazam menjadi wakil rakyat?

g. Jika sudah diketahui pilihanraya akan tiba dalam tempoh tidak melebihi 3 bulan; kenapakah ramai antara bakal calon anda masih berpeluk-tubuh? Harapkan durian runtuh?
Sikap ini boleh rakyat menaruh harapan?

Berikut adalah beberapa petikan akta yang berkaitan dengan pilihanraya; seperti notis waktu mengundi antara 8.00pagi hingga 5.00 petang; namun SPR boleh bermaharajalela enggan tutup pusat mengudi sehingga pukul 7.00 petang pada 2004. Adakah ini satu kecekapan SPR? Ketelusan SPR? Kebolehan SPR?

Fikirlah masak-masak Tuan Pemimpin!!!!












No comments: