Monday, January 29, 2007

Persoalan Seorang Budak Sekolah Rendah

Terlebih dahulu saya ingin mohon maaf kepada pembaca kerana sudah agak lama tidak kemas-kinikan laman ini. Sebenarnya ia disebabkan dua factor utama:

1. Selepas gempar bumi di Taiwan bulan lalu, saya sentiasa alami ketidak-stabilan layari internet sehingga hari ini. Contohnya, saya masih menghadapi kesulitan / kelambatan hubungi internet seperti Yahoo dan Merdekareview.

2. Ekoran daripada itu, saya kurang melayari internet dan termasuk blog ini.

Lanjutan itu, ia seolah-oleh terbengkalai sementara waktu.

Pada kali ini, saya hanya ingin mongsi bersama dua buah cerita benar yang diungkitkan oleh anak saya sendiri pada minggu yang lalu.

Ketika anak saya yang berdarjah empat (4) melihat berita banjir raksasa di Johor baru-baru ini, dengan fikirannya yang mentah dia meluahkan soalan:

Soalan 1: Ayah nasib baik itu hari cadangan membina Disney Land di Johor tidak dimulakan; kalau tidak ia pasti akan rosak selepas banjir ini. Nanti kami tidak berpeluang untuk bermain di situ lagi.

Soalan 2: Selepas membaca laporan surat sumpah tertuduh En. Razak Banginda dalam kes pembunuhan Cik Altantuya bahawa ada seorang anggota keselamatan pernah membunuh 6 orang sebelum ini. Sekali lagi dia menyoal: ayah cikgu kata Polis hanya tangkap orang jahat, kenapa mereka dituduh pernah membunuh?

Nota: saya tidak berhasrat untuk menghina mahkamah memandangkan ia sudah dalam prosiding mahkamah tinggi. Apa yang yang cuba sampaikan hanyalah fikiran budak sekarang kadang-kala lebih atau setanding kematangan orang dewasa.

Dalam suasana sebegini, saya terpegun kerana terperanjat dengan soalan ini yang dikemukakan oleh seorang budak hanya berumur 10 tahun tetapi dengan fikiran mentah dan suci.

Sehingga hari ini, saya masih belum memikirkan satu jawapan yang sepadan agar tidak merosakkan fikiran bersih mereka.

Saudara/i ada cadangan kepada saya bagaimana / cara yang terbaik untuk menjawab soalan ini?

No comments: