Monday, January 01, 2007

Riwayat Saddam dan Jiwa Manusia

Sepertimana kita ketahui, Saddam dilahirkan di perkampungan dan kemudiannya menjadi President Iraq selama puluhan tahun.

Mungkin tidak sesiapa dapat menyangkalkan bahawa beliau akan tamat nyawanya dengan tali gantung di bawah kerajaan Iraq sebelum beliau dijatuhkan.

Merenung dalam arena politik tempatan juga, sewaktu Pak Lah mengalami kekalahan Kumpulan Ku Li; tiada sesiapa yang berani nyatakan beliau akan menjadi perdana Menteri ke-lima Malaysia.

Begitu juga, sekiranya ada sesiapa memberitahu Tun Mahathir akan berkelahi teruk dengan penggantinya pada tidak tahun yang lalu, pasti janggal orang mempercayai ramalan ini.

Tidak ketinggalan juga, ada sesiapa yang Berjaya meramalkan bekas Ketua Polis Negara juga melakukan jenayah kerana memukul orang tahanan ISA dan dipenjarakan? Belaiu merupakan Ketua Polis Negara yang dipenjarakan. Dalam kes yang sama, adakah Perdana Menteri pada masa itu tidak tahu Anwar Ibrahim dibelasah oleh Ketua Polis Negara, dengan itu Perdana Menteri membuat kenyataan mungkin Anwar mencederakan diri untuk merais simpati orang ramai?

Yang terbaru, Perdana Menteri selaku Menteri Kewangan juga tidak sedar bahawa anaknya telah dikurniakan ribuan juta kontrak kerajaan?

Inilah politik. Politik ertinya: Who Get What? When? How? Kadang-kala, orang politik boleh memutar-belikan kenyataan demi menjagi kepentingan dirinya tanpa menghiraukan kepentingan negara dan rakyat.

Kuasa politik tidak dapat diramal seperti ekonomi. Ia sukar ditilik kerana politik merupakan satu perkara yang sentiasa berubah-ubah. Politik itu merupakan satu perkara ubiquitous dimana tidak ada sesiapa yang boleh dikecualikan daripada pengaruh politik dalam kehidupan harian manusia dalam dunia ini.

Berdasarkan beberapa contoh yang tersebut di atas, saya ingin menyoal:

Adakah kita berani menyangkal teori bahawa Anwar Ibrahim adalah Perdana Menteri ke-enam Malaysia?

Mustahilkah Ezam Mohd Nor akan menjadi Perdana Menteri ke-tujuh selepas Anwar Ibrahim?

Begitu juga, adakah mustahil parti politik berasaskan perkauman akan terkubur dalam tempoh masa 10 tahun akan datang?

Sejuahmanakah Barisan Nasional mampu bertahan selama-lamanya sambil mengamalkan Dasar Pecah dan Perintah? Berapa lama lagikah Kitaran Hayat BN akan menjangkau kemuncak dan kini sedang memasuki peringkat merosot?

Daripada contoh-contoh petikan di atas, saya juga berangan-angan sekiranya saya menjadi Perdana Menteri atau President sebuah kerajaan; saya akan:

a. Bercakap benar, tidak memutar-belitkan kenyataan walaupun ia mungkin menggugat kedudukan sendiri.


b. Tidak melakukan kezaliman seperti Saddam ke atas rakyat sendiri. Dosa itu pasti akan dibalas oleh Tuhan sama ada ke atas kita sendiri mahupun anak-cucu kita.

c. Tidak menggadai kepenting rakyat walaupun sendiri tidak boleh mengumpul karun harta ribuan atau jutaan juta ringgit.

d. Menjaga tingkah-laku peribadi agar tidak bersekongkor dengan kumpulan yang bersifat munafik politik.

e. Bersikap penyayang terhadap segenap lapisan rakyat, jasa ini pasti akan dikenang.

f. Ketangahkan keadilan setiap masa, ketapikan kemungkiran / kedustaan.

g. Tunaikan amanah rakyat menjadi Dana Awam dengan penuh tanggungjawab, transparen dan akauntable kepada rakyat tanpa apa-apa yang perlu dirahsiakan.

Saya sedar, ini hanya impian saya semata-mata kerana pada hakikatnya mustahil saya seorang daif tidak mungkin menjadi Perdana Menteri ataupun President Kerajaan. Namun sedemikian, saya tidak tahu kenapa ramai pemimpin kerajaan atau politik gagal melakukan apa yang saya angan-angankan.

Adakah saudara berpengalaman? Tolong kongsi pengalaman atau pandangan anda.


No comments: